Truckstar 9
| 11:57 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 9/2021

Het is alweer voor de tweede keer dat we ons Truckstar Festival moeten missen en dat doet pijn. Als een kleine pleister op de wonde konden we gelukkig wel de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland laten doorgaan, maar dat is uiteraard niet te vergelijken met een zinderend festival. Doen we dan ook maar niet. Wat we uiteraard wel doen is die truckverkiezing zeer serieus nemen. Net zoals onze genomineerden, die het laatste weekend van juli glanzend hun opwachting maakten voor de beoordeling van de vakjury. En dat bleek ook dit keer weer een hele klus. Je leest er en ziet er alles over in deze Truckstar.

Ook koningin Maxima toonde interesse in ons mooie beroep, iets dat waarschijnlijk niemand van ons is ontgaan. In Truckstar een verslag van dit werkbezoek, met de bedoeling meer vrouwen warm te maken voor het chauffeursbestaan. We kunnen ons geen betere ambassadrice wensen en zijn dan ook zeer benieuwd naar de resultaten.

Onze lezers kennen de mooie kanten van het beroep wel, zoals Giovanni Brouwer, die voor het transport van paarden alle landen in Europa en verder aandoet. Toch kent het werk ook wel stressvolle kanten, maar daar blijkt Jan ten Houten oplossingen voor te hebben. Tijdens een dagje op de betonmixer deelt hij zijn tips.

Dat de vooruitgang zich ook in de elektrificatie van truckmotoren aandient ondervinden we aan den lijven tijdens een korte praktijktest met de Volvo FE Electric. Benieuwd of over, zeg zo’n twintig jaar deze eerste generatie net zoveel emoties losmaakt als de Scania 4-serie. Het bijwonen van een meeting met 22 4-series bij elkaar doet vermoeden van niet.

Dit en nog veel meer, zoals de Truckstar sticker, vind je in Truckstar nummer 9, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar gewoon in de brievenbus.

De Mooiste Truck van Nederland 2021

Soms weken van poetsen en polijsten gingen vooraf aan de daadwerkelijke dag van de verkiezing. De 24 genomineerden kwamen op 23 en 24 juli (de datum waarop anders het Truckstar Festival zou zijn geweest) naar het fabrieksterrein van Broshuis in Kampen. Daar werden op vrijdag nog de laatste puntjes op de i gezet voordat zaterdag de vakjury langs kwam. Die bekeek elke auto uitgebreid en liet zich bijpraten door de chauffeur. Daarna begon het zenuwslopende wachten tot het moment van de bekendmaking van de winnaars.

mooiste truck van nederland

Chaos bij de Amerikanen

We staan op de parkeerplaats van de Gotthard Raststätte in Zwitserland. We zijn onderweg met een lege Scania S450 Next Gen-motorwagen met speciale Jansen-paardenopbouw om in het Italiaanse Pisa drie paarden op te halen van het Amerikaanse nationale team. Strakke actie. Pling, een appje van Chantal Gelissen, mede-eigenaar van het transportbedrijf en planner. „Chaos bij de Amerikanen”, leest Gio hardop voor vanaf zijn iPhone 12. „Eén paard is niet lekker, waardoor ze zich moesten terugtrekken uit de wedstrijd. Rijd er maar heen en hoor het verhaal maar aan.”

Truckstar 9

Ontstressen op de betonmixer

Stress is in veel beroepen een groot probleem. Veel chauffeurs die op de klok moeten rijden of voortdurend lange dagen maken, zullen dat herkennen. Dus als er één ding opvalt wanneer je bij Jan ten Houten in de cabine stapt, is het wel hoe prettig het is als stress ver weg blijft. Jans aversie tegen stress, helpt hem om het fenomeen te bestrijden. Op zijn Volvo-betonwagen neemt hij ons rondom Haarlem mee de bouw in en geeft hij ons ondertussen tips stress buiten de deur te houden.

beton

Getekend voor het leven

Niet corona haalde het leven van Harry Schoo in 2020 overhoop, maar een simpel telefoontje van zijn baas Ron Verhagen. Die belde met het dringende verzoek of Harry wilde gaan rijden met de Iveco S-Way, een 460 pk sterke low-deck-trekker op LNG, de eerste uit een reeks van 26 trekkers die het bedrijf had besteld. Harry, overrompeld door het belletje voelde zich na de eerste schrik ook wel vereerd, want hij zit nog maar vier jaar bij de crew. Als hij ja zou zeggen, dan zou dat betekenen dat hij met de allereerste LZV van het bedrijf ging rijden, want de S-Way kwam voor een tweeassige trailer te staan met daarachter een wipkar. Dat vond hij ook heel interessant.

Verhagen LNG

Mestrijden met gelakte nagels

Ze is actief in het mesttransport en toch ziet Monique Chantal Vink er onberispelijk uit. „. „De ene mest stinkt harder dan de andere. Het is geen vies werk, want als alles goed gaat, blijf ik gewoon schoon. Je bent niet met de hand aan het laden. Het gaat door slangen”, zegt ze monter. „Er knapt echter wel eens een slang en dan zit je onder.” Maar misschien stelt ze het werk wel mooier voor dan het werkelijk is, want bij het aan- en loskoppelen spettert het wel. Haar keurige handen met opvallend lange nagels verstopt ze in een paar stevige werkhandschoenen. „Mensen denken eerst dat je een grapje maakt als je zegt dat je met mest rijdt.”

Truckstar 9