| 12:24 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 5/2023

Tot nu toe ging het CBR ervanuit dat je met twee handen het stuur moet vasthouden. Ging, want dankzij het Dynamic Steering-systeem is het Jeroen gelukt om via de rechter het CBR op andere gedachten te brengen. Met slechts één gezonde arm mag hij voortaan een truck besturen, mits uitgerust met eerder genoemd systeem. Dankzij deze moderne hulpmiddelen worden starre instanties als het CBR gedwongen om hun toetsingscriteria aan te passen. Een goed begin, waardoor hopelijk meer mensen als Jeroen geholpen zijn. Ondertussen is het in de Rotterdamse haven ‘business as usual’: lange wachttijden zijn eerder regel dan uitzondering. In plaats van de capaciteit te vergroten, wordt daar nu een nieuw dwangmiddel ingezet. Wie op drukke tijden geholpen wil worden, betaalt een toeslag. Hoe Nederlands wil je het hebben!

Van de drukte in het westen van het land, gaan we naar het rustige en nu nóg stillere noorden. Daar rijdt nu namelijk de eerste truck op waterstof bij Transport Groep Noord in het RMO-transport. Wij gingen met Anton Vos de boer op. Hoe schoon wil je het hebben!


Ook helemaal van nu is de nieuwe LZV-truck van Overdie, die nu nog efficiënter de te recyclen oude metalen vervoert. Naast al deze nieuwe, schone en zuinige trucks zouden we bijna vergeten dat er ook nog een tijd was dat zuinig rijden niet zo’n issue was. Zo was de Bedford verhuiswagen met spiegelbak een enorme windvanger, maar wel eentje met lekker veel laadruimte. We blikken met Rinus de Graaf op die tijd terug. Ook Leo de Haas beleeft een déjà vu wanneer we met hem afspreken bij bergingsbedrijf Stouwdam. In deze Truckstar een interview.

Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 5-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 5 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.

Winder Limmen

We zitten in het kantoortje in Limmen. Aan de wanden hangen foto’s van op elkaar volgende generaties Scania in het Winder-rood. Deze ruimte laat in één oogopslag zien dat Scania als een dikke rode draad door de geschiedenis van het bedrijf loopt, dat tegenwoordig in Alkmaar zit. „Als we eenmaal gekozen hebben, blijven we lang hangen bij een merk”, aldus André. Des te opvallender is het dat nu pas de eerste Next Gen in het Winder-uniform is te bewonderen, zeven jaar na de introductie.

Overdie

Bas zag het meteen zitten toen hem werd gevraagd of hij met de aan te schaffen LZV zou willen rijden. Hij kreeg wel een bijzonder verzoek mee. „Ga het zelf maar regelen, kom maar met voorstellen en offertes en dan kiezen we wat het wordt.” Overdie is eigendom is van de gebroeders De Jong, de vader van Bas en twee ooms. „Overdie bestaat al honderd jaar en is een echt familiebedrijf’’, vertelt Bas. Hij ging van jongs af aan al mee op de eigen vrachtwagens, het halen van het vrachtwagenrijbewijs en nu zijn LZV-papieren is een logische vervolgstap.

Road Air Cargo

Toen de nieuwbakken chauffeur Ron Schouteten met de Scania 124L 420 Topline Silver Editon lowdeck ging rijden, had hij al wel vrij snel door dat het een aparte truck is. „Ik zag ze onderweg niet zo heel vaak”, vertelt hij. Dat de 4-serie een haast legendarische status heeft onder Scania-liefhebbers wist hij toen nog niet. Daar kwam hij achter toen er onderweg vaak naar hem werd geseind en het duimpje omhoog ging. Je mag dan ook gerust zeggen dat zijn lowdeck-zescilinder een unicum is, een eenhoorn beter gezegd.

RMO waterstof

Superstil rollen we over de smalle wegen door kleine dorpjes onderweg naar het eerste laadadres. Dit moet voor de bewoners hier ook een aangename ervaring zijn, stel ik me zo voor. Achter het stuur van de eerste truck op waterstof in de RMO zit Anton Vos, die vandaag zijn ronde langs diverse melkveehouders gaat doen. „Ik hou van het rijden over de kleine wegen over het Groningse platteland”, vertelt hij. „Het werk is schoon en fysiek niet heel zwaar en het contact met de collega’s is altijd leuk.

Vliehorst Expres

De bedenker van de Vliehors Expres begon in 1986 met een oude MAN-legertruck toeristen over het mooie Waddeneiland te vervoeren. Door het succes hiervan werden dat al snel twee trucks, die dagelijks meerdere keren hun rondes reden over het zand vlak langs de waterlijn. De robuuste bouw van de legertrucks bleek ideaal voor het strand, want of dat nu hard was of juist heel mul, de MAN’s liepen er moeiteloos overheen. Sinds kort kunnen bezoekers van het Waddeneiland met splinternieuwe trucks mee voor een rondrit over de stranden.