Truckstar 5/2021
| 12:17 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 05/2021

Het was heel even in het nieuws, stakingen door medewerkers die onder de cao beroepsgoederenvervoer vallen. In het eisenpakket is naast een verhoging van 3,5 procent ook een verbetering van de arbeidsomstandigheden opgenomen, zoals rolcontainers, een standkachel en standairco. Terwijl er over het juiste percentage en wel of geen airco nog wel even doorgesteggeld zal worden, lopen in de havens de wachttijden bij de containerterminals weer dramatisch hoog op. En de schade die dat voor de vervoerders, vaak eigenrijders, met zich meebrengt wordt door niemand vergoed. Het is duidelijk: het knelt behoorlijk in het transport. In het net uitgekomen rapport over criminaliteit in het transport trekken de onderzoekers dan ook de conclusie dat de kwetsbare positie van de transportsector de doorslaggevende oorzaak van crimineel misbruik is. In deze Truckstar meer daarover.

Daarnaast is er uiteraard ook ruimte voor ontspanning en bewondering, zoals voor de blikvanger van FBO. We trakteren jullie op een rij-indruk met de Ford F-Max, maken een dubbelportret met de Mercedes Powerliner, rijden mee met Kees Timmers naar Frankrijk, gaan op stap met de tachtigjarige Sjaak en doen een rondje Zweden met de nieuwe Iveco S-Way van Schipper.

Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 5, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar nu samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus.

Rondje Zweden met tijdsdruk

We rijden een rondje Zweden mee met chauffeur Nick Heidekamp, die van de Iveco S-Way van Schipper Transport het paradepaardje van het bedrijf heeft gemaakt. Rijden op Zweden betekent afwisseling. Dat maken we ook deze rit mee: van een fel lentezonnetje tot een wit landschap ‘s morgens bij het openen van de gordijnen. En, ook vrijwel standaard voor het rijden op Zweden: de spanning of je nog op tijd bij de boot bent.

Schipper Transport

Powerrr

Mercedes-Benz Nederland heeft zijn nieuwe Actros demo de kreet Powerliner meegegeven. We regelden een ontmoeting met een Powerliner van weleer en maakten een dubbelportret.

Het verschil in grootte wordt pas goed duidelijk als we de twee tegenover elkaar parkeren. Zelfs met zijn hoge Eurocab steekt de SK maar schril af naast de Actros met de grootste Gigaspace-cabine. Die ziet er door zijn kleurstelling en vele accessoires gewoon heel dik uit. Dat was ook precies wat Mercedes-Benz Nederland met de nieuwe demo voor ogen had. Er werd zelfs de naam Powerliner voor van stal gehaald, die dan ook trots prijkt op de spatlap achteraan.

Powerliner

Rijden met de nieuwe Ford Max

Toen twee jaar geleden de Ford F-Max op de IAA in Hannover werd geïntroduceerd en meteen tot Truck of the Year werd uitgeroepen, zagen de broers Ton en Loet Langen van Loetoning het wel zitten om zo’n nieuwe Ford aan te schaffen. Ook al was hij van Turkse makelij en hebben we in Europa al jaren geen trucks van het merk Ford meer op de weg gehad. „Er rijden heel wat Fords in Turkije en ze worden ook veel ingezet op vaste lijnen tussen Turkije en Engeland, dus slecht kunnen die trucks niet zijn.”

Ford F-Max

Tijd voor een nieuwe

De verse Volvo FH16 van FBO is opnieuw een heuse showtruck geworden, waar echter gewoon mee wordt gewerkt. Dat blijkt wel uit de eveneens nieuwe vierassige Broshuis-semi-dieplader die er sinds kort achter hangt. Nu het span compleet is, mochten we er een reportage over maken. ,,Als je iets wilt weten, bel je maar met Sem de Wilde van Semtrade’’, zegt eigenaar Frans Olierook. Sem, als hij dit hoort: „Ja, Frans treedt niet graag op de voorgrond. De opdracht was dat hij een nieuwe Volvo FH wilde, want die vond hij wel heel mooi. En hij moest dik. Hoe en door wie, dat moest ik maar uitzoeken.” Gelukkig had Sem een voorbeeld, want bij FBO hebben ze al eerder een Volvo, een FH16, laten opbouwen.

FBO

Kort maar krachtig

Het merk DAF kan bij Marten op een warme belangstelling rekenen. ,,Omdat mijn vader kipperchauffeur was geweest, leek zo’n wagen mij het leukst om te bezitten, maar dan moest het wel een type 2600 zijn en eentje met een turbomotor, want dat leek mij wel apart.” De DAF 2600 was door zijn ruime cabine en sterke dieselmotor vooral geliefd bij de buitenlandchauffeurs. Als kipper zag je hem zelden en dat maakt de klassieker van Marten Jongenelen echt uniek.

Truckstar 6/2021