*

Storm houdt huis
| 13:08 | Rik Werner

CNV Vakmensen: werkgevers dwongen chauffeurs in zware storm de weg op

Verschillende transporteurs hebben chauffeurs, ondanks Code Rood, gedwongen de weg op te gaan tijdens de zware storm van afgelopen donderdag.

Dat verklaart CNV Vakmensen tegenover de NOS, op basis van de eerste uitkomsten van een enquête onder chauffeurs. Volgens de vakbond kreeg een van de chauffeurs te horen: ,,Jij bent toch zeker geen watje? Jij gaat gewoon rijden.”

Geen contact

,,Ruim 60 procent van de ondervraagde chauffeurs zei niets van de werkgever gehoord te hebben. Ook nadat Code Rood werd afgegeven, nam 70 procent van de werkgevers niet de moeite om contact op te nemen”, verklaart bondsbestuurder Tjitze van Rijssel tegenover de NOS. ,,30 procent van de chauffeurs kreeg van hun baas te horen dat ze hun wagen aan de kant moesten zetten.’’

Rijverbod

CNV Vakmensen pleit voor een wettelijk rijverbod tijdens Code Rood, om te voorkomen dat chauffeurs door hun baas onder druk worden gezet. Van Rijssel: ,,Dat geeft een duidelijk signaal, want dan kun je als chauffeur zeggen: het mag niet, het is verboden. En als een vrachtwagen dan omwaait, dan kun je de schade verhalen op het transportbedrijf. Dan leert hij het wel af voor de volgende keer.”

Lees ook: TVM ontvangt schademeldingen van welgeteld zeven Nederlandse vrachtwagens.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

5 Reacties
  1. We kunnen het ook omdraaien, en zeggen dat alle luxe auto’s die niet op de weg hoeven te zijn niet mogen rijden. Dan zit alleen de beroepschauffeur op de weg (lees: vakman/expert) die opgeleid is tot en met, en zelf wel met gezond verstand kan oordelen om wel of niet te rijden. Rij zelf ook met een tankwagen en zat op het hoogtepunt van de storm in Paderborn (D). Vol rijden was geen probleem, je voelt het wel, leeg terug naar Hamm, werd het wat anders. Heb toen mijn pauze genomen, en ben doorgereden, geen vuiltje aan de lucht. Wel veel opruimwerkzaamheden van de brandweer ed. Als het te moeilijk zou worden, zet ik de wagen stil. Daar heb ik geen opdracht van hogerhand voor nodig.

  2. Inderdaad Leroy, dan moet er misschien nagedacht worden over de verhouding tussen de oppervlakte van bijvoorbeeld de zeilwagen en het gewicht er van maar wat als je geladen vertrekt en daarna leeg terug moet… Wordt heel moeilijk. Als je zo’n regel kan verzinnen is wel ineens Marco’s probleem opgelost want een strooier is relatief zwaar ten opzichte van de zijdelings oppervlakte.
    Strooiers en ruimers zullen waarschijnlijk trouwens altijd toegelaten worden, net als takelwagens omdat zij ‘hulpdiensten’ zijn.

  3. Een grote schande dat er levens op het spel gezet worden omwille van dom machogedrag en geldgewin. Op die manier maakt men een wettelijk kader onvermijdelijk. Zo’n wet in de praktijk brengen zal helaas niet zo simpel zijn. Je kan weliswaar een maximum windsnelheid vastleggen waarbij er nog gereden mag worden maar de streken waarin het te hard waait afbakenen wordt moeilijk en bij een nationaal rijverbod ga je misschien veel wagens onnodig stil zetten. Om de buitenlanders er op te wijzen kan je volgens mij wel werken met een boodschap in diverse talen en een logo op de matrixborden.

  4. Hoop wel dat er onderscheid wordt gemaakt aan de hand van het type transport! Ik zelf zit in het tank vervoer en heb ondanks de code rood weinig last gehad van de wind afgezien van het feit dat je de wind wel voelt heeft de wind geen vat op de tank waardoor er gewoon gereden kon worden! Stenenwagens hadden er ook weinig last van heb ik begrepen van collega chauffeurs!Zijn vooral de (Zeil)trailers en busjes met een zeilbak achterop die er last van hebben en dus op hun kant gingen! Ook kan ik me goed voorstellen dat een dieplader met een zware graafmachine achterop er ook geen last van heb gehad!
    Groetjes Leroy

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie