FM
| 11:49 | Arjan Olsthoorn

Volvo introduceert nieuwe FH, FH16, FM en FMX

Volvo Trucks introduceert vier nieuwe trucks, met een sterke focus op de chauffeursomgeving, veiligheid en productiviteit. De vier zware trucks Volvo FH, FH16, FM en FMX vertegenwoordigen in Nederland ongeveer 90% van de leveringen van Volvo Trucks.

De trucks komen later dit jaar op de markt. Wat meteen opvalt aan de gefacelifte FH zijn nieuw gevormde koplampunits en ook het dashboard van de truck is gewijzigd. De FH16 heeft een stoerder voorkomen met nieuwe grille, maar blijft 750 pk als topvermogen houden.

Het vernieuwde ontwerp van de Volvo FM zit boordevol verbeteringen in de chauffeursomgeving en innovaties die een hoger niveau van comfort, veiligheid en productiviteit bieden. En hoewel de cabine van de Volvo FM ruimer is, is de instap met twee treden laag gebleven. “De nieuwe Volvo FM biedt extra ruimte en een uitzonderlijk goed zicht. Het is de ultieme bedrijfspartner voor alle segmenten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Volvo Trucks

Volvo Trucks introduceert nieuwe generatie zware trucks.

“We zijn echt trots op deze grote toekomstgerichte investering. Ons doel is om de beste zakenpartner van onze klanten te zijn door hen nog concurrerender te maken en hen te helpen de beste chauffeurs aan te trekken in een markt die steeds moeilijker wordt”, aldus Roger Alm.

Een verwachte groeiende vraag naar transport zet de beschikbaarheid van bekwame chauffeurs wereldwijd onder druk. In Europa tonen schattingen bijvoorbeeld aan dat ongeveer 20% van alle vacatures voor chauffeurs niet kunnen worden ingevuld. Volvo Trucks wil klanten helpen bij het werven en behouden van de beste chauffeurs. Daarom ligt de focus op de ontwikkeling van nieuwe trucks die veiliger, efficiënter en aantrekkelijker zijn voor gekwalificeerde chauffeurs.

“Chauffeurs die veilig en efficiënt met hun truck omgaan, zijn van onschatbare waarde voor elk transportbedrijf. Verantwoord chauffeursgedrag kan helpen bij een reductie van de CO2-uitstoot en de brandstofkosten en een verminderd risico op ongevallen, letsel en ongeplande stilstand. Onze nieuwe trucks helpen chauffeurs om nog veiliger en productiever te werken en geven onze klanten sterkere argumenten in de concurrentiestrijd om de beste chauffeurs”, vervolgt Roger Alm.

Tweede huis

De nieuwe Volvo-truckmodellen zijn verkrijgbaar in verschillende cabinevarianten en kunnen worden geoptimaliseerd voor een breed scala aan toepassingen. In trucks voor internationale transporten is de cabine vaak het tweede huis van de chauffeur. Bij regionale transporten dient de truck vaak als mobiel kantoor, terwijl trucks in de bouw robuuste, praktische werktuigen zijn. Daarom vormden zicht, comfort, ergonomie, geluidsniveau, wendbaarheid en veiligheid belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van alle nieuwe truckmodellen. Het exterieur van de truck is ook opgewaardeerd om de eigenschappen van de nieuwe trucks te weerspiegelen en een aantrekkelijk ontwerp te creëren.

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX hebben een gloednieuwe cabine en veel van dezelfde instrumentendisplayfuncties als hun grotere Volvo-tegenhangers. Hun binnenvolume is met maximaal een kubieke meter vergroot, voor meer comfort en werkruimte. Het zicht is nu nog beter dankzij grotere ramen, een verlaagde deurlijn en nieuwe spiegels.

Met het nieuwe verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom kan de chauffeurspositie in hogere mate individueel worden aangepast. Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen, biedt meer comfort en beschikt over extra opbergruimte eronder. De dagcabine heeft een nieuw 40-liter opbergvak met binnenverlichting aan de achterwand. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie die helpt bij het buitensluiten van koude, hitte en geluidsoverlast, terwijl een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter onder alle omstandigheden een goede luchtkwaliteit bevordert.

Digitaal dashboard

Het dashboard heeft nu een volledig nieuwe interface voor informatie en communicatie. Chauffeurs kunnen gemakkelijker overzichten maken en verschillende functies beheren, wat minder stress en afleiding veroorzaakt. Het instrumentendisplay is volledig digitaal, met een 12-inch scherm waarmee de chauffeur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde informatie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur bevindt zich een extra 9-inch secundair display voor infotainment, navigatie, transportinformatie en camerabewaking. De functies kunnen worden bediend via knoppen op het stuur, met spraakbesturing of via het touchscreen en het bedieningspaneel van het display.

De veiligheid is verder verbeterd met de introductie van adaptief grootlicht in de Volvo FH en Volvo FH16. Dit verlichtingssysteem verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers doordat automatisch geselecteerde segmenten van het LED-grootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert, zodat deze niet verblind worden. De rest van de omgeving blijft wel goed verlicht. Het grootlicht wordt aangepast wanneer de camera en radar andere voertuigen detecteren of wanneer de camera veranderingen in de hoeveelheid licht rond de truck detecteert.

Het rijden wordt ook gemakkelijker door een verbeterde Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u en een Downhill Cruise Control die automatisch de wielremmen activeert wanneer extra remkracht nodig is om een constante snelheid omlaag te behouden.

Veiligheidssystemen

Uiteraard zijn de vereiste veiligheidsvoorzieningen als EBS (Electronically controlled Brake System, oftewel elektronisch remsysteem), Forward Collision Warning met noodremfunctie, Lane Keeping Support en Electronic Stability Control (ESP) aanwezig. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden.

Volvo FM

Een ruimere cabine, maar nog steeds een lage instap.

Een verkeersbordherkenningssysteem detecteert verkeersborden, zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidsbeperkingen, en geeft deze weer op het instrumentendisplay. Het zicht kan verder worden verbeterd door een dodehoekcamera aan passagierszijde toe te voegen die een aanvullend beeld van de zijkant van de truck biedt op het secundaire display.

FH16

De kenmerkende V-LED dagrijverlichting blijft.

Zowel duurzaamheid en zorg voor het milieu als financiële haalbaarheid zijn belangrijke factoren voor transportbedrijven. Omdat er niet één enkele energiebron is die alle problemen van klimaatverandering aanpakt, en omdat verschillende transportsegmenten en opdrachten een verscheidenheid aan oplossingen vereisen, zullen er in de nabije toekomst verschillende typen aandrijflijnen parallel blijven bestaan.

CO2-uitstoot

Zo zijn de Volvo FH en Volvo FM ook verkrijgbaar met een LNG-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op vloeibaar biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100% wordt verlaagd, of op vloeibaar aardgas waarbij de CO2-uitstoot met 20% afneemt in vergelijking met equivalente Volvo-trucks op diesel. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd

De nieuwe Volvo FH kan ook worden geleverd met een nieuwe efficiënte Euro 6-dieselmotor met Turbo Compound-techniek. Die is opgenomen in het I-Save-pakket, voor een aanzienlijke reductie van brandstofverbruik en daarmee CO2. De nieuwe Volvo FH met I-Save en de nieuwe D13 TC-motor kan op internationale transporten brandstofbesparingen tot 7%* opleveren.


Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie