Hannewijk
| 08:24 | Arjan Olsthoorn

Throwback: de Renaults Magnum van Hannewijk

We komen het ene na het andere moois tegen in ons rijke Truckstar-archief. In deze editie van Truckstars Throwback Thursday gaan we terug naar 2012. In nummer 2 van dat jaar maakten we een reportage over de Renaults Magnum van Hannewijk Transporten.

Wie kent ze niet, de Magnums van Hannewijk. De Renault Magnum oogt na twintig jaar (dit verhaal is gepubliceerd in 2012, red.) nog steeds modern. Hij is ook betrouwbaar, comfortabel en zuinig. Voor Hannewijk Transporten reden om ook van de tiende weer iets bijzonder te maken.

Hannewijk

Twee Renaults Magnum uit de bouwjaren 2008 (rechts) en 2010.

Lang niet iedereen houdt van de eigenzinnige Renault. Toen de AE (zoals de Magnum heette) in 1991 op de markt kwam, kreeg de hoekige en van veel glas voorziene cabine al gauw de bijnaam ‘aquarium’. Ook de instap achter de vooras was nieuw voor de Europese chauffeur. Maar wie een kijkje in het interieur nam, raakte onder de indruk van de zee aan leef- en werkruimte. En alsof dit nog niet genoeg was, heeft Renault in 2008 het dak met nog eens 20 centimeter verhoogd. De AE/Magnum was ook de eerste truck met een geheel vlakke vloer. Hoewel de Franse zware trekker in de verkoopstatistieken in ons land ver achter de andere merken blijft, is er een trouwe groep vervoerders die niet anders wil. Een goed voorbeeld is Hannewijk Transporten uit het Zeeuwse Oudelande. Dat heeft zojuist nummer tien in bedrijf genomen: een Renault Magnum 520.

Eerste airbrush
Het bedrijf is in 1956 door Cees Hannewijk opgericht. Met een kikker-DAF met open laadbak vervoerde hij voornamelijk landbouwproducten en melkbussen in de regio. Nadat hij eerst een aantal jaren in vaders bedrijf als chauffeur had gewerkt, werd zoon Ko in 1972 medefirmant. De oude DAF trucks waren vervangen door jongere exemplaren en een Scania L80 trekker. Toen Pegaso zijn intrede deed op de Nederlandse markt, wist dealer Groosman Bedrijfswagens uit Sluiskil een paar trucks aan Hannewijk te verkopen. De Spanjolen voldeden goed maar toen de dealer in 1983 op Renault overging, besloot de Zeeuwse transporteur daarin mee te gaan.

Hannewijk: “Die eerste Renault trekker uit de R-serie beviel zo goed, dat we er al gauw een tweede bijkochten. Die werd metallic blauw gespoten en kreeg een kleine afbeelding van een vos op de zijkant. Toen airbrush op vrachtwagens door de kunsten van Wil van der Ouderaa uit Middelburg steeds bekender werd in de provincie, lieten we in 1986 een nieuwe R310 Turboliner rondom van special paint voorzien.” Toen Ko medezeggenschap in het bedrijf kreeg, werd het beschilderen van de Renaults een vaste gewoonte. “Eigenlijk begon het allemaal toen ik Wil van der Ouderaa een keer een schilderij van mijn auto had laten maken. Dat werd zo mooi, dat ik hem ook iets op de cabine liet doen. Eerst bescheiden, later steeds groter. In totaal hebben wij een stuk of tien trekkers zo laten beschilderen. De eerste AE kreeg in 1996 een airbrush-behandeling.”

Hannewijk

Het merk van de trucks prijkt in sierlijke letters op de grille van de Magnum.

Op de laatste aanwinst, een Magnum 520 EEV 6×2 trekker uit 2010, rijdt Ko’s schoonzoon Harold van den Dorpel (37). Sinds kort bestuurt die ook het bedrijf en trekt pa (inmiddels 60 jaar oud) met zijn eigen truck onder de vlag van Hannewijk ferrytrailers als vaste charter voor Van Bentum in Woudenberg. Dat doe ik al sinds 1984, legt hij uit. “En het bevalt uitstekend. Ik rijd vooral op Duitsland, Frankrijk en Engeland. Voor dit werk heb ik in 2008 heb een nieuwe Magnum met 460 DXi Euro 5-motor gekocht. Die heeft zonder echte problemen bijna een half miljoen gelopen.”

Vrouwen favoriet
De derde Magnum in Hannewijk-kleuren is een tien jaar oude 4×2 trekker met een 480 pk sterke zescilinder Mack-diesel. “Die heeft meer dan 1,2 miljoen kilometer op de teller en de motor is nog nooit los geweest,” zegt Harold niet zonder trots. “Daar rijdt mijn vader Jan op. Hij is eigenlijk met de vut, maar kan het leven langs de weg niet vaarwel zeggen.” Het familiebedrijf heeft in totaal drie AE/Magnums met Mack-motor gehad. “Van mij hadden ze die nog steeds mogen maken,” meent Ko. “Ik heb groot respect voor de Mack techniek. Daarom staat er achter op mijn cabine ook een airbrushtekening van een oude B-Mack.” Op de flanken staan geen bulldogs, maar mooie meiden en stoere adelaars.

“De zescilinder Mack-diesel heeft al meer dan 1,3 miljoen gereden”

Zijn schoonzoon lacht: “Er hebben al heel wat schoonheden op de wagens gestaan. Meestal naamloze modellen uit een plaatjesboek, maar ook een keer Blondie en Cher.” Verder prijkten er zeemeerminnen, roofvogels en tijgers op de dikke Renaults. Al het airbrushwerk is altijd in overleg met Wil van der Ouderaa gedaan. De cabine van een Magnum is volgens de mannen niet echt gemakkelijk te beschilderen. Harold: “Dat komt door de lange handrails op de zijkant. Daar moet je echt rekening mee houden, want je wilt natuurlijk niet dat het halve gezicht van Shakira er achter wegvalt.”

Sinds de eerste Turboliners uit de jaren ’80, heeft Hannewijk goede ervaringen met zowel de auto’s als met Renault-dealer Groosman in Sluiskil. “Een echt familiebedrijf waar je ook als kleine vervoerder nog gewaardeerd wordt. Bij een grote garage zeggen ze al gauw ‘zet hem daar maar neer, we bellen wel als hij klaar is’. Bij Groosman gaat dat anders. Als de reparatie wat langer duurt of de onderdelen niet voor handen zijn, mag je een trekker lenen.”

Specificaties
Groosman leverde in 2010 niet alleen de nieuwe Magnum 520, maar was ook nauw betrokken bij de opbouw. Harold: “Als basis kozen we de 520 pk sterke EEV-motor. Hiermee kunnen we eventueel ook Euro 6 bereiken. Omdat we veel zeecontainers rijden, is dat belangrijk voor op de Tweede Maasvlakte. Daar worden straks zeer strenge emissie-eisen gesteld. Bovendien scheelt het in Duitsland in de Maut. De 13-liter Volvo-motor is nu nog Euro 5, maar door aanpassing in de software van het motormanagement kun je dat veranderen. Erachter is een Optidriver+ transmissie met twaalf gangen gemonteerd. Ook die komt van Volvo. Vanwege de aslasten kozen we voor een 6×2 met een starre liftas. In Engeland zie je dit veel.”

De grote Fransoos doet niet onder voor de mooiste eigenrijderstruck. De accu’s zijn naar links onder de cabine verhuisd om ruimte te maken voor een extra tank. In totaal is er voldoende capaciteit voor 600 liter diesel. Verder is er een dekplaat op het chassis gemonteerd en er kwamen een speciaal slangenrek, RVS instaptreden, lo-bar, lampenbeugel, zonneklep en diverse andere glimmers. Er zijn weinig Magnums in Nederland die zo mooi opgebouwd zijn. En welke andere chauffeur ligt er ’s avonds in zijn kooi zo warmpjes bij als Harold, met aan de ene kant Belle Perez en Shakira aan de andere?

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie