Wezenberg met 100e gastruck AH
| 10:56 | Truckstar Redactie

Wezenberg met 100e gastruck AH

Met de levering van vier nieuwe Scania LNG Euro 6 gasvoertuigen aan Wezenberg Transport zet Albert Heijn z’n honderdste gastruck in.

Albert Heijn schakelt voor de bevoorrading van haar winkels gespecialiseerde transportbedrijven in die betrouwbaarheid combineren met een beperkte milieu-impact. Wezenberg Transport is zo’n partner.

“Wij geloven heel sterk in LNG als brandstof naast diesel”, zegt Rogier Verkley van Wezenberg Transport. “Scania is één van de truckmerken die Euro 6 LNG kan leveren.”

G340 met Highline-cabine

De vier nieuwe Scania’s zijn uitgerust met de 340 pk Euro 6 LNG-motor; de sterkste gasmotor op de markt. De chauffeurs beschikken met de G Highline-cabine over een ruime en complete werkplek. De trucks zijn geleverd door de vestiging Scania Zwolle.

LNG staat voor Liquefied Natural Gas; oftewel vloeibaar gemaakt aardgas. De lagere milieu-impact van aardgas maakt het uitermate geschikt voor toepassing in stedelijke gebieden. Scania levert twee 9 liter LNG-motoren; een 280 pk en een 340 pk-versie.

Beide motoren doen qua trekkracht niet onder voor de dieselversies. Dit is voor veel transportbedrijven een belangrijke overweging die in de keuze wordt meegenomen.

LNG en diesel

Wezenberg gaat de 340 pk-motor inzetten en combineert deze met een handgeschakelde versnellingsbak. De ruime G Highline cabine biedt de chauffeurs veel werk- en leefruimte. Bovendien sluit deze cabine aan bij de andere cabines in het wagenpark van Wezenberg.

Verkley: “Samen met onze opdrachtgevers willen wij bouwen aan een distributienetwerk met een lagere milieu-impact. Uiteraard blijven we wel ondernemers, voor wie de business case belangrijk blijft.”

“Voor de ene toepassing kan LNG dan wel geschikt zijn, terwijl voor de andere diesel de aangewezen brandstof blijft. Zoals vaak leiden ook hier meerdere wegen naar Rome.”

“Belangrijk is dat we vanaf het begin in LNG hebben geloofd en dat vinden we ook bij Scania terug. De trucks rijden nog relatief kort rond en hebben nog weinig onderhoudshistorie opgebouwd”, aldus Rogier Verkley.

Cornelissen kiest wederom voor Iveco LNG
Ook andere merken leveren LNG-trucks, zoals Iveco. Volvo lanceerde enkele jaren geleden een LNG-uitvoering van de FM die, met een dieselmotor zonder bougies, op een combinatie van diesel en LNG rijdt. In Truckstar 11/2015 lees je over de ervaringen van enkele sierteelt-vervoerders die deze FM’s gebruiken.

Belangstelling LNG in Nederland groeit

De belangstelling voor LNG als brandstof voor trucks in distributietoepassingen groeit. In de komende periode zal de LNG-infrastructuur – vulstations – verder uitgebouwd worden. Hiermee kan de inzet van LNG-trucks in Nederland op grotere schaal worden toegepast.

Naast de kleinere milieuvoetprint is ook het lagere geluidsniveau van de gasmotor belangrijk.

Op de komende Bedrijfsauto-RAI krijgt Scania voor haar Euro 6 gasmotoren het PIEK certificaat uitgereikt. Dit betekent een verruiming van de mogelijkheden om buiten de venstertijden in binnensteden winkels te mogen bevoorraden.

Wezenberg met 100e gastruck AH
Wezenberg is een pionier in Euro 6. Het bedrijf zette als één van de eersten in Nederland een Euro 6-truck op de weg. Bovendien heeft men in twee jaar tijd het gehele wagenpark vervangen door trucks van deze milieunorm.

Lees ook:

Ook Wezenberg met Euro 6

Wezenberg dringt CO2-uitstoot verder terug

Eerste openbare LNG-pomp in Zwolle

Vanaf nu LNG tanken in Zwolle

FM’s op diesel-methaan in Nederland

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie