Update Renault T
| 12:02 | Korneel Luth

Update Renault T

In 2013 werd de Renault T gelanceerd: een eigenzinnige truck die ook in Nederland goed ontvangen werd. Nu voert Renault een aantal vernieuwingen door aan de T.

Dankzij verbeteringen aan chassis en aandrijflijn verbruikt de T in de 2016 versie tot twee procent minder brandstof en stijgt het laadvermogen met 114 kg, zo zegt Renault in een persbericht. De T-serie wordt voortaan aangeboden met Optivision, een predictive cruise control systeem met GPS.

Rendement

In 2013 lanceerde Renault Trucks de T-serie. De truck werd uitgeroepen tot International Truck of The Year 2015 en werd ook in Nederland goed ontvangen. “Uit de feedback van de klanten blijkt dat de Renault Trucks T de verwachte prestaties levert op het vlak van brandstofverbruik en rijkwaliteit”, verklaart Sophie Rivière, verantwoordelijke voor het segment ‘Lange afstand’ bij Renault Trucks.

“Om het rendement voor onze klanten verder te verhogen, legden wij ons toe op drie doelstellingen: de aerodynamische eigenschappen verbeteren om het verbruik te verlagen, gewicht besparen om het laadvermogen te verhogen en ecologisch rijden bevorderen met een predictive cruise control systeem met gps.”

Aerodynamica

Om de aerodynamische eigenschappen te optimaliseren, maakte Renault Trucks gebruik van recent onderzoek met het experimentele voertuig Optifuel Lab 2. Zo beschikt de Renault T nu optioneel over een geïntegreerde spoiler onder de bumper. “Met die spoiler kunnen we de luchtstroom beter onder de vrachtwagen leiden, met minder turbulentie die het verbruik doet toenemen”, vervolgt Sophie Rivière.

Update Renault T Update Renault T

“Bovendien is deze nieuwe Renault Trucks T uitgerust met een nieuwe en lichtere uitvoering van de vaste dakspoiler zonder metalen frame die de luchtweerstand vermindert”. Naargelang de versie kan de klant twee procent extra besparen ten opzichte van zijn huidige voertuig, zo beweert Renault. 

Jacht op kilo’s

Wat het chassis betreft, werd de jacht op de kilo’s geopend. Om de klant zoveel mogelijk extra laadvermogen te bieden, werden diverse elementen nieuw ontworpen of lichter gemaakt. Er is een nieuwe achteras en een verdere ontwikkeling van de luchtvering, die dankzij nieuwe vormen verscheidene kilo’s gewicht bespaart. De klant kan ook een aluminium koppelschotel specificeren op de trekker.

“Voor de gewichtsbesparing volgden we ongeveer hetzelfde principe als voor de aerodynamica: de winst werd verkregen door kleine ingrepen die samen een aanzienlijke verbetering opleverden. Met de Renault Trucks T 2016 kan de klant uiteindelijk tot 114 kg aan nuttig laadvermogen winnen.” 

Update Renault T

DTI 11 en DTI 13

Ook de DTI 11 en DTI 13 motoren ondergingen verbeteringen die de verbranding en dus het verbruik optimaliseren. Ze voldoen nu al aan de toekomstige Euro 6 stap C-norm die op 31 december 2016 verplicht wordt. 

De belangrijkste verbetering is de introductie van het common-rail-injectiesysteem op de DTI 13. “De betrouwbaarheid en efficiëntie van het systeem op de 11-liter motoren en de bijbehorende zuinigheid overtuigden ons ervan de technologie ook op de 13-liter toe te passen”, zegt Rivière. “De DTI 13 dient zich nu aan als een bijzonder economische oplossing voor transporteurs van wie de vrachtwagens heuvelachtige trajecten afleggen of zware ladingen vervoeren.” De motoren worden gekoppeld aan een nieuwe generatie van de Optidriver versnellingsbak. 

Optivision predictice cruise-control

Daarnaast lanceert Renault Trucks nieuwe diensten die er eveneens op gericht zijn het verbruik te verlagen. zoals het Optivision GPS-gestuurd predictive cruise-control-systeem. “Bij elke rit slaat het systeem niet alleen de eigen route op, maar ook die van alle vrachtwagens met Optivision die al een soortgelijk traject hebben afgelegd. De brandstofbesparingen kunnen dus vanaf de eerste opdracht van het voertuig gerealiseerd worden als een andere vrachtwagen hetzelfde traject heeft gereden.”

Met het Fuel Eco+ pakket kan de transporteur het brandstofverbruik van zijn voertuigen met vijf procent verlagen, zo zegt Renault. Dit is een combinatie van het Fuel Eco-pakket – uitschakeling van de power-modus, eco cruise control met gecontroleerde vrijloop Optiroll, ontkoppelbare luchtcompressor, stuurpomp met variabel debiet, automatische uitschakeling van de motor – en Optivision.   

 

Klik hier voor al het Renault nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie