Tussenbalans Duitse LZV-proef
| 12:26 | Truckstar Redactie

Tussenbalans Duitse LZV-proef

De Duitse LZV-proef levert op wat men ervan verwacht had.

Dat is de hoofdconclusie uit een tussentijdse balans. De Duitse LZV-proef is controversieel en ging 10 februari 2012 van start. Nu rijden er slechts 43 LZV’s bij 23 transportbedrijven. Slechts zeven van de zestien Duitse deelstaten doen mee.

De inzetbaarheid van de LZV’s wordt verder beperkt door het relatief lage maximale gewicht van veertig ton, of 44 ton bij intermodaal vervoer.

LZV-proef stelt weinig voor; resultaten positief

Vergeleken met de bijna duizend zestig-tons LZV’s in het veel kleinere Nederland, stelt de proef weinig voor. Toch zijn de tussentijdse resultaten positief. De proef verloopt vooralsnog zonder verkeers-incidenten en ongelukken, en de LZV’s hebben probleemloos hun plek in het verkeer gevonden.

De inzet van de LZV’s levert de deelnemende bedrijven brandstofbesparingen op tot maar liefst dertig procent. Goed nieuws voor de deelnemende transportbedrijven, maar ook goed nieuws voor het milieu omdat enkele honderden tonnen CO2 minder de lucht in gaan.

In de tussenbalans is berekend dat het brandstofverbruik per tien pallets per honderd kilometer daalt van negen liter diesel bij een standaard truck naar zeven liter voor een LZV.

LZV geen concurrent trein

Bovendien lijkt een hardnekkig argument van de vele LZV-tegenstanders in Duitsland inmiddels om zeep geholpen: de LZV zou een te grote concurrent van de goederentrein zijn, en vracht van het spoor naar de weg doen bewegen.

Daar is vooralsnog geen enkel voorbeeld van. Sterker nog, transporteurs zetten de LZV’s ook in op trajecten waar geen spoorverbinding voor handen is. De LZV’s zijn daarom een duidelijke aanvulling op het goederenvervoer per spoor. Ook wordt in sommige gevallen de LZV en het spoorvervoer gecombineerd ingezet.

LZV moet kans krijgen

De conclusie van het rapport ‘Feldversuch Lang Lkw Eine Zwischenbilanz’ is dan ook: “Wie het goederenvervoer efficiënter en milieuvriendelijker wil maken, moet vernieuwingen zoals de LZV een kans geven.”

Als de proef op een veel grootschaligere basis uitgerold zou worden, zouden ook de files iets korter kunnen worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie