Praktijktest Scania R730 Highline
| 14:31 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania R730 Highline

Met de R730 ligt Scania wederom aan kop in de vermogensrace. Meteen na de officiële introductie konden we deze geweldenaar al over onze testroute sturen. Wat een feest!

Een gewijzigde grille, diverse chroomrandjes en andere details, en bovenal een compleet nieuwe V8-motor. Daarover hebben we het bij de R730. Vreemd genoeg geeft Scania ons een Zweeds testvoertuig met een Highline-cabine mee. Sommigen vinden die mooier dan de Topline-uitvoering en daar sluiten wij ons eigenlijk wel bij aan, maar bij een topmodel hoort nu eenmaal een megacabine. De Highline is ook in andere opzichten vrij eenvoudig. Zo zitten er geen extra lampen in de zonneklep, ontbreken de nachtkastjes en mis je het dashboard in twee tinten. Eigenlijk is dit een soort vlootuitvoering, maar dan wel met een motor die de doorsnee fleetowner niet snel zal aanschaffen.

Met een vermogen van 730 pk en een koppel van maar liefst 3.500 Nm zet Scania wereldrecords neer. Dit is momenteel de allersterkste serietruck ter wereld. De indrukwekkende prestaties komen voor rekening van een nieuwe V8 met een cilinderinhoud van 16,4 liter. Hij staat boven de bekende 15,6 liter V8-motoren op het programma, zodat er nu een keuze is uit vier vermogens: 500, 560 of 620 pk voor de ‘kleine’ V8, tegen 730 pk bij de nieuwkomer. Al deze machines zijn geschikt voor het allerzwaarste werk, zoals in het speciaal transport, maar daarnaast mikt Scania op eigenrijders en andere liefhebbers die zo’n V8 puur vanwege het imago aanschaffen. Economische crisis of niet, de echte fans blijven in de markt. Voor de R730 maakt Scania gebruik van een compleet nieuw ontwikkeld motorblok. De ontwikkeling van zo’n motor voor dit beperkte marktsegment is erg kostbaar. Zo kostbaar, dat Scania de ontwikkelingskosten nooit terug zou kunnen verdienen met de verkoop van zwaar gemotoriseerde trucks. Gelukkig verkoopt Scania deze motoren (in aangepaste uitvoering) ook voor toepassingen in de scheepvaart en de industrie.

Modulair
De nieuwe V8 past in het modulaire motorenprogramma van Scania. De boring van 130 mm is bijvoorbeeld gelijk aan die in de zescilinder lijnmotoren. Scania past XPI common rail inspuittechniek toe, waarbij de druk kan oplopen tot wel 2.400 bar. Daarnaast is er een turbo met variabele geometrie, die er voor zorgt dat het hoge koppel over een breed gebied voorhanden is. Deze Variable Geometrie Turbocharger (VGT) wordt via een elektrische actuator geregeld. Zo is het mogelijk om laaddruk en turbinesnelheid onafhankelijk van het motortoerental te regelen en dat zorgt voor geweldige prestaties over het hele toerengebied. Verder zorgt de VGT-techniek er ook voor dat de geautomatiseerde Opticruise bak sneller kan schakelen. Overigens kun je de R730 wel met koppelingspedaal bestellen, maar niet met handbak. Bij de lichter gemotoriseerde R-modellen met V8 kan dit wel. Mooi om te zien is hoe snel dingen kunnen veranderen. Bij de R620 die we vorig jaar reden, klaagden we nog dat je iedere keer de ‘hillhold’ functie opnieuw moest inschakelen. Bij deze nieuwste uitvoering blijft die actief, ook als het contact eraf is geweest. Inmiddels heeft ieder merk zo’n wegrijhulpje voor de hellingproef en dat is bar handig.

Highline
Wij vinden de Highline uiterlijk beter geslaagd dan de Topline. De fraai oplopende daklijn past heel goed bij de R- cabine en zorgt voor een fraai gestroomlijnd geheel. Natuurlijk biedt hij wat minder ruimte dan de Topline, dat is duidelijk, en toch ontbreekt het niet aan bergruimte door de kastenwand boven de voorruit. De open afleggoot van de eerste generatie heeft gelukkig plaats gemaakt voor afsluitbare vakken en dat ziet er keurig uit. Ons testvoertuig heeft alleen een onderbed en daardoor is er veel leefruimte. Zo’n opgeklapt bovenbed neemt toch ruimte in, al begrijpen we best dat veel chauffeurs zo’n extra bed graag aan boord hebben. Je kunt er zo fijn je tas op kwijt en het is ook erg handig als er iemand een paar dagen meerijdt! Het onderbed is van het nieuwe, uitschuifbare model, dus eenvoudig slaapklaar te maken en ruim genoeg. Ook de rest van het interieur is helemaal volgens de nieuwe standaard, dus met veel mooiere materialen dan vroeger – waaronder het softtouch dashboard. Dan is er nog nieuwe middenconsole met handige vakjes en bekerhouders en een fraai ‘colour plus’ display. Jammer is dat het dashboard niet in twee tinten is uitgevoerd, want met al dat donkergrijs is het nu toch een beetje somber aan boord.

Praktijktest Scania R730 Highline

Onder
Het mooiste van de R730 zit natuurlijk toch onder de cabine. De nieuwe V8 motor verschilt uiterlijk van de oude doordat de cilinderkoppen iets verder van elkaar geplaatst zijn. De VGT is in de lengterichting achterop het blok geplaatst, waar hij dwars zit bij de 15,6 liter V8. De ware kenners weten dat kennelijk al want als we in Asten aankomen, duiken er meteen chauffeurs achter onder de cabine om te kijken of het wel echt een R730 is. Nou heren, dat is het, en er mag zelfs mee gereden worden. We moeten de Griekse chauffeurs bijna van ons afslaan en omdat we toch van het Nederlandse chauffeursblad Truckstar zijn, kiezen we voor drie landgenoten. Stuk voor stuk zijn ze diep onder de indruk van de rijkwaliteiten van de dit feestbeest.
Op de testroute is het vooral de rust die opvalt. Tot onze grote spijt hoor je helemaal niks van die dikke V8! De 63,6 decibel die we meten, heeft meer te maken met de rijwind dan met de aandrijving. Over de bediening niets dan lof. Alle systemen werken bij Scania erg logisch en dat geldt zowel voor de bediening van de Opticruise versnellingsbak als voor systemen zoals de cruise-control, ACC en de downhill cruise control. Hier zouden andere merken nog eens goed naar moeten kijken. Nergens zijn knopjes achter het stuur verborgen of onlogisch geplaatst; ze zitten waar je ze verwacht.

Ardennen
Als we Maastricht voorbij zijn, begint het bergtraject. Speciaal voor deze gelegenheid hebben we wat cijfers van de Volvo FH16 700 meegenomen. De Scania levert tenslotte dertig pk en 350 Nm meer dan die andere Zweedse trekker. De verschillen komen er bij de eerste klim al uit. Over een helling van 13 kilometer doet de Scania bijna een minuut minder dan de Volvo en dat terwijl het verbruik nog iets lager ligt dan bij de FH16. En dan zijn we nog maar halverwege onze test! In ieder geval staat de R730 zijn mannetje in de Ardennen en het fijne is dat je helemaal niet hoeft in te grijpen. De Opticruise gaat nergens onderin de toeren hangen, maar schakelt keurig op tijd terug. Kickdown of ‘Hill’ mode blijven dan ook onberoerd tijdens onze test.

Remmen
Niet alleen motor en versnellingsbak werken zoals het hoort, ook de rest gedraagt zich voorbeeldig. De vierpunts luchtvering achter zorgt voor een comfortabel weggedrag en de truck stuurt op z’n Scaniaas. Spoorvorming of niet, de R730 rijdt bijzonder koersvast. Bijzonder is en blijft de zit achter het stuur. De stoel staat relatief ver naar achteren en het stuur in een comfortabele, geknikte stand. Vreemd dat nog geen ander merk deze zitpositie heeft nagebootst. Erg fijn zijn ook de spiegels. Die bieden een goed beeld naar achteren, maar hinderen het directe zicht niet.
We volgen zoals gewoonlijk de A42/E27 richting Verviers tot aan de laatste afslag in België. Boven aan deze afrit doen we bij Monique een bakkie voordat we de grote afdaling naar de lage landen weer inzetten. Volgens de borden mogen we maar 60 km/h en dankzij de retarder is dat geen enkel probleem. Dat geldt niet voor iedereen, want we worden ingehaald door een MAN-trekker/oplegger met brandende remmen. Terwijl we door de rookpluimen en de stank achter hem aan rijden, verwachten we half en half hem ergens in de grindbak of op zijn kant te zien liggen. Gelukkig heeft de chauffeur het kennelijk toch kunnen redden, want we zien hem niet terug. Het incident geeft echter wel aan hoe steil het hier naar beneden gaat. Iets waar je in een hightech truck zoals onze R730 vrijwel niets van merkt…

Conclusie
De R730 is een ongelofelijk soepel rijdende truck met een beest van een motor. Wát een souplesse en wát een vermogen zit er in deze motor, en dat vrijwel onhoorbaar en zonder ook maar de minste vibratie. Daarbij weet de R730 ook nog eens een heel netjes verbruik neer te zetten op onze zware route. Als we vergelijken met de enige truck die ook maar een beetje in de buurt komt van de R730, de Volvo FH16 700 dan zien we dat de Scania in de bergen sneller is, maar ook iets meer druppels nodig heeft. Op de vlakke weg blijkt de Scania zelfs iets zuiniger dan de Volvo en dat is geen geringe prestatie! Wij rijden namelijk zoals een chauffeur dat ook doet. Dat betekent de cruise-control op 85 en inhalend gewoon tot vol in de begrenzer. En dat met een normale trailer, dus geen geoptimaliseerde gestroomlijnde oplegger van de industrie. Kortom, voor wie er werk voor heeft, of het geld is de nieuwe R730 zo ongeveer het mooiste wat je vandaag de dag kunt kopen!

Pluspunten
1. Bijzonder laag geluidsniveau
2. Stuurverstelling
3. De nieuwe V8-motor

Minpunten:
1. Geen verstralers in de klep
2. Spoiler te laag uitgevoerd
3. Colour-plus display niet standaard

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie