Praktijktest Scania G420 Highline
| 13:42 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania G420 Highline

In deze Praktijktest besteedt Truckstar aandacht aan de Scania G420 Highline. Een fijne auto, die best wel eens een serieus alternatief voor de R-serie zou kunnen zijn.

Scania breidt de G-serie uit. Omvatte die eerst alleen bouwtrucks, nu zijn er ook normale wegvoertuigen leverbaar als G-model. De reeks valt tussen de P- en de R-series in en als we ‘onze’ blauwe Scania op de parking zien staan, twijfelen we even. Is dat niet gewoon een R-serie Highline? Maar bij nadere beschouwing blijkt de cabine iets lager op het chassis te staan. Zeven centimeter om precies te zijn, en dat zie je vooral aan de grille. Verder is de ruimte tussen de spatborden en de onderkant van de cabine duidelijk kleiner dan bij de R. Net als bij zijn voorganger eigenlijk, de aloude 4-serie. In de cabine komt de herinnering aan de 4-serie ook bovendrijven en dat is niet zo vreemd. Voor de G gebruikt Scania namelijk de bodemplaat van dat model! Best slim van die Zweden, want zo hebben ze een prachtig model om het gat tussen de P- en R-serie op te vullen.

Voor de lange afstand blijft de R-serie natuurlijk de juiste keuze. Met zijn lage motortunnel en de mogelijkheid om voor een Topline dak te gaan, biedt dit model een maximum aan ruimte en comfort. Zo’n topmodel heeft echter een prijs en de meeste vlooteigenaren betalen die liever niet. De G-serie echter is uiterst aantrekkelijk geprijsd en om te voorkomen dat iedereen naar de G overstapt, reserveert Scania het Topline dak voor de R-serie. De P-serie blijft gewoon op de markt voor de onderste regionen, dat wil zeggen: het distributiewerk. Natuurlijk kun je zo’n P-cabine ook met een Highline dak krijgen, maar dan is het nog steeds een lage truck. De meeste chauffeurs zitten liever wat hoger en dat heeft ook zijn invloed op de inruilwaarde. Hoewel de G-serie nog maar net op de markt is, zal de inruilwaarde straks relatief hoog zijn, verwachten wij.

Iets lager
Goed, hij is dus lager, deze G-cabine. Maar liefst zeven hele centimeters. Als je naar de grille kijkt, dan zie je dat het vaste deel daarvan – dus het stukje tussen onder- en bovengrille – voor een deel schuilgaat achter de bovengrille. Meer scheelt het niet en in de praktijk valt het verschil tussen R- of G-serie amper op. In de cabine geldt hetzelfde voor wat de hoogte van de motortunnel betreft. Het verschil is vooral duidelijk bij middenconsole. Waar het plateautje boven de schuiflade bij de R-serie doorloopt tot onder het dashboard, is dit bij de G niet zo. Een minimaal verschil dus. Achter het stuur is verder alles bij het oude gebleven en dus is ook de vermaarde zitpositie ongewijzigd. Ons testvoertuig rijdt als een R, voelt als een R en is net zo comfortabel als een R. Kortom, eigenlijk is het een instapmodelletje van de R-serie. Hij is namelijk wel wat eenvoudiger uitgevoerd. Zo is moet je het dakluik met de hand bedienen, al ontbreekt de vliegenhor gelukkig niet. Verder is het onderbed niet van het uitschuifbare type, zoals dat voor de R te koop is. De matras is wel wat dikker dan vroeger en hoewel je nog steeds van die rare hoekjes achter de stoelen moet neerleggen, valt er prima mee te leven. Tenminste, als je niet de hele week van huis bent.

Praktijktest Scania G420 Highline

Ruimte
Bergruimte is er genoeg in deze Highline cabine, bijvoorbeeld in de drie kasten boven de voorruit en onder het bed. Links is een mooi groot bergvak dat van buitenaf bereikbaar is en tegen meerprijs krijg je dit aan weerskanten. Wil je het bed opklappen, dan moet je eerst aan een rood lint trekken om de vergrendeling los te maken. Zo wordt inbraak via de kunststof kleppen aan de zijkant van de cabine voorkomen. De schuiflade in het midden bevat geen koelkast, maar die kun je natuurlijk wel bestellen. De schuiflade is zelf ook erg handig. Als je hem vijftien centimeter open trekt, valt hij in een vergrendeling waardoor je het voorste vak altijd bereikbaar kunt houden zonder dat de lade bij het remmen helemaal openschuift. Perfect voor allerlei documenten, paperclips en wat je nog meer nodig hebt. Bij het bed zijn keurige nachtkastjes, een leeslampje en de bekende afstandsbediening voor licht, radio en deursloten te vinden. Onze testwagen bevat geen bovenbed, maar er zit wel een leeslampje op die plek. Waarschijnlijk is het bovenbed gedemonteerd voor de testritten. Daarbij zit de begeleider van Scania meestal op het bed en dan is zo’n bovenbed in je nek niet prettig.

SCR
Onder de cabine vinden we tot onze verbazing niet de bekende EGR-techniek van Scania, maar een SCR-installatie. De 12 liter grote DC12 15 motor is voorzien van het HPI injectiesysteem en dat maakt AdBlue noodzakelijk. Volgens Scania is daar steeds meer vraag naar omdat grote vloten vaak meerdere merken in huis hebben. De 420 pk wordt geleverd bij 1.800 toeren en het maximale koppel van 2.100 Nm is beschikbaar tussen de 1.100 en 1.400 toeren. Achter de zescilinder lijnmotor is de Scania Opticruise twaalfbak gemonteerd, in dit geval uitgevoerd met een automatische koppeling. Voor de liefhebbers is dit model ook leverbaar met drie pedalen, maar zoals bekend geven wij de voorkeur aan de automatische koppeling. Scania kwam indertijd als eerste met een geautomatiseerde transmissie, maar nam als afscheid van het koppelingspedaal. Ze hebben hun tijd er dus wel voor genomen daar in Södertalje, maar het resultaat is een perfect werkend systeem.

Rijden
Onderweg in de Ardennen valt het helemaal niet tegen met de 420 pk van Scania. Het (helaas) alleen als optie leverbare kleurendisplay toont keurig alle instellingen en de zescilinder motor snort tevreden onder de cabine. Het samenspel tussen aandrijflijn en remsystemen is optimaal en de bediening verloopt intuïtief. Op onze klimberg blijkt dat de paarden ruimschoots aan boord zijn. Hier hoort je met 420 pk exact 42 km/h te rijden en de G420 doet het zelfs sneller: met 44 m/h komen we boven, keurig in het groen en op de automaat. De Opticruise-bak schakelt echt voorbeeldig. Hij lijkt aan te voelen of je bergop gaat en begint dan niet ergens onderin de toeren te knijen, maar schakelt lekker vlot terug. Mooi in de bovenkant van het groene gebied loopt de blauwe Zweed naar boven. Prachtig! Ook de motorrem werkt bevredigend, al gebruik je in de Ardennen natuurlijk liever de retarder. Voor de prijs die Scania voor dit voertuig vraagt – inclusief deze voorziening – is de kans groot dat je die extra rem ook echt krijgt van je baas en dat is goed nieuws.

Conclusie
We reden de Scania G420 Highline begin november en voor een test is dit erg laat in het jaar. Het weer was dan ook helemaal zoals dat hoort rond die tijd, nat en winderig. Desondanks maten we meer dan fraaie verbruikcijfers. Opvallend zijn vooral de uitstekende waarden op het zware deel van de test. Dat belooft wat voor als het beter weer wordt! Tegenwind en een nat wegdek schelen namelijk heel veel tijdens de metingen. Als we alles bij elkaar optellen, dan lijkt de R-serie een heel sterk wapen in de strijd om de grote orders. Gunstig geprijsd, prima uitstraling, een laag eigen gewicht en een goed verbruik zijn sterke argumenten. Bovendien is dit een truck waar veel chauffeurs erg tevreden mee zullen zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie