Volvo L465
| 14:33 | Arjan Olsthoorn

Klassieker: Volvo L465 met DAF-aanhanger

De prachtig gerestaureerde Volvo L465 uit 1963 met DAF-aanhanger van Herman Snijders maakt het perfecte plaatje bij korenmolen De Hoop in het Drentse Wachtum.

Je leest dit volledige verhaal in Truckstar nummer 5.

Het uit 1894 daterende monument, dat nog steeds in gebruik is, maakt deel uit van Snijders Wachtum, een oud familiebedrijf dat zich bezighoudt met de handel in mengvoeders, kunstmest, zaaizaad en andere producten voor de boer. Daarnaast heeft het bedrijf sinds enkele jaren een grote dier- en tuinwinkel. De transporttaken worden uitgevoerd met vier keurig opgebouwde Volvo FM-trekkers met bulkoplegger plus één wagen voor zakgoedvervoer. Met de Volvo-klassieker worden alleen plezierritjes gemaakt. In de jaren vijftig en zestig waren dit soort stoere bakwagens zeer geliefd bij kleine ondernemers in de land- en tuinbouw.

Herman Snijders

Herman Snijders wil ook toerritten maken met het klassieke span.

Liever een ‘neus’
Toen Herman Snijders op zijn zestiende in het veevoederbedrijf van zijn vader kwam, stond er nog geen Volvo op de dam. De 72-jarige Drent vertelt: “Mijn opa is het bedrijf in 1913 begonnen met paard en wagen. In de jaren dertig kocht hij een kleine Ford-vrachtwagen en na de Tweede Wereldoorlog weer één, maar dan een grotere. Ergens in de daaropvolgende jaren ging hij over op Chevrolet-, Bedford- en DAF-trucks. In 1973 werd de eerste Volvo aangeschaft, een F86-bakwagen. Daar heb ik ook nog op gereden. We bezorgden in die tijd voornamelijk mengvoer in de regio. Het bedrijf groeide gestaag en in 1980 heb ik het overgenomen. Het betekende wel hard werken met weinig vrije tijd.”

Pas toen Herman 65 werd, kreeg hij iets meer lucht en kon hij aan een hobby gaan denken. “Ik had al langer interesse in historische werktuigen en besloot een oude Ford-tractor te kopen en op te knappen. Die heb ik nog. Het verlangen een klassieke vrachtwagen te bezitten, bleef echter door mijn hoofd spoken. Dat kwam ook doordat we zo’n dertig jaar geleden een oude Volvo-torpedo van een garagebedrijf hier in de buurt mochten lenen. Daar was ik meteen verliefd op. Voor ons werk, dat vaak op krappe boerenerven plaatsvindt, was een frontstuurtruck handiger, maar voor de hobby is zo’n neus veel leuker.”

Voorheen een tankwagen
Acht jaar geleden liep Snijders in Friesland via een tip tegen een uit 1963 daterende Volvo L465 ‘Starke’ aan. De zeventons bakwagen was al grotendeels gerestaureerd door twee eerdere bezitters. “Daar zit nog een heel verhaal achter”, zegt Herman. “Degene waar ik hem van kocht, Jan Bruining, was niet de eerste eigenaar die de Zweedse torpedo onder handen had genomen. De historie van de klassieker laat een grillig verloop zien. Volgens de overlevering is hij 57 jaar geleden als tankwagen op de weg gekomen bij een technisch bedrijf in Noord-Holland. Veel is daar niet over bekend, maar wel dat Jan Broekhuis uit het Friese Bontebok de truck op een gegeven moment heeft gekocht.”

“Het verlangen een klassieke vrachtwagen te bezitten, bleef echter door mijn hoofd spoken.”

Rond 2000 kwam de Volvo vervolgens in handen van Jan Bruining, een verzamelaar van oude tractoren in Engelum. “De Volvo was toen in een totale staat van ontbinding en moest van de grond af weer worden opgebouwd. De originele carrosserie was zo slecht dat Bruining een vervanger moest zoeken. Van oldtimerverzamelaar Jack den Hartogh in Rozenburg kon hij een nog redelijk goede wagenmakercabine overnemen die ooit door Carrosseriebedrijf Booi in Zwijndrecht was gemaakt. De deels houten stuurhut werd door Volvo-dealer De Vries in Beetgum op het L465-chassis gezet. De hele truck is verder door Jan Bruining opgeknapt.”

Tekst en foto’s: Niels Jansen

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Wordt dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie