Maasstaal
| 10:30 | Arjan Olsthoorn

2 keer P 280 voor Maasstaal Maastricht

Maasstaal, groothandel in staal, rvs en aluminium in Maastricht nam recent twee nieuwe Scania P280 6×2 voertuigen in gebruik als open bakwagen met een gestuurde naloopas. De trucks zijn voorzien van een Hiab kraan die achter de verlengde dagcabine met een laag dak staat.

“Wij leveren verschillende koolstof houdende staalsoorten, blank staal, RVS en aluminium in talloze vormen als H-balken, plaatstaal en ronde of hoekige buizen”, vertelt directeur Corné Olischläger. Hoewel Corné weinig tot niets met trucks heeft, speelt de uitstraling van zijn wagenpark wel een belangrijke rol. “Zo’n rijtje Scania’s, netjes gepoetst en strak in de belettering vind ik natuurlijk ook mooi. En bij de klant heeft het de uitstraling die wij willen: degelijk en betrouwbaar. Maar verder is voor mij is een truck gewoon gereedschap. We hebben ze nodig om onze producten bij de klanten te krijgen, maar het is zeker niet onze core-business.”

Laadvermogen
De reden om voor 6×2 bakwagens te kiezen is puur vanwege het laadvermogen. “Bij Maasstaal reden we eerst met tweeassers maar dan heb je te weinig laadvermogen. Staal heeft een hoog soortelijk gewicht. Vanwege de 9 tons vooras hebben we nu 15 ton laadvermogen en dat is echt nodig. Omdat de achteras hefbaar en sturend is, hebben we zo toch een knappe draaicirkel en dat is heel fijn want wij komen overal en vaak is het heel krap.” De keuze voor het lage cabinedak is ingegeven omdat je met staal nooit hoog beladen bent. “Qua cabine is het ruim genoeg want onze chauffeurs rijden nooit verder dan een 80 tot 100 kilometer rond Maastricht. Die zijn dus elke dag gewoon thuis. En al doen wij maar een 50.000 km per jaar, een lage cabine scheelt toch weer wat luchtweerstand. Want brandstofverbruik is natuurlijk wel belangrijk.

De Hiabkraan heeft een capaciteit van 12 ton/meter. “Dat is niet echt zwaar, maar voor ons is het genoeg. Wij hebben de kraan nodig omdat veel van onze klanten niet voldoende losmiddelen hebben. Met 12 ton/meter kunnen onze chauffeurs de lading netjes naast de auto zetten. En precies dat. Tenslotte moeten ze snel weer verder.” Olischläger maakt gebruik van een flexibel full service onderhoudscontract voor de trucks. “Op dat gebied willen wij graag ontzorgd worden,” vertelt hij. “Wij zijn geen transportbedrijf en voor het onderhoud vaar ik graag op het specialisme van onze dealer.”

Lees ook:
Vier Scania’s voor Brandweer Brabant-Zuidoost

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie