van der Eng
| 10:27 | Arjan Olsthoorn

Iveco S-Way AT voor A. van der Eng Berging

Takel-, Transport- en Bergingsbedrijf A. van der Eng uit Heemskerk zet sinds kort een Iveco S-Way AT in als bergingsvoertuig. De nieuwe vrachtwagen is niet de eerste Iveco van het bedrijf, en zeker niet de laatste als het aan directeur Jeroen Zwart ligt.

“Wij hebben uitstekende ervaringen met het merk Iveco en met onze dealer Twisk in Beverwijk. Zij staan altijd voor ons klaar en dat is cruciaal in dit werk. Onze voertuigen moeten 24 uur per dag, 365 dagen per jaar paraat staan om uit te rukken en dan is een betrouwbare servicepartner belangrijk”, aldus Jeroen Zwart.

Drie-lader

Het bedrijf werkt al langer met Iveco trucks. Zo rijdt er een Eurocargo bergingstruck en een Iveco Daily met een lepelinstallatie. In totaal heeft het bedrijf 9 bergingsvoertuigen die vanuit Heemskerk opereren. “Wij werken voor een aantal alarmcentrales, leasebedrijven en pechhulpdiensten in de regio’s Haarlem, Beverwijk, IJmuiden, de Zaanstreek en in Groot Amsterdam. Dat doen we samen met ABC Amsterdam in een samenwerking met Hooikammer. Voor een groot deel van het wegennet moeten we binnen 20 minuten ter plaatse zijn bij incidenten’’, aldus Jeroen Zwart.

De Iveco S-Way is een zogenaamde drie-lader. Dat wil zeggen dat er twee auto’s meegenomen kunnen worden op de laadbak en één op de lepel achter de auto. “We hebben gekozen voor deze 19 tonner omdat auto’s steeds zwaarder worden. Een elektrische auto weegt zomaar tussen de 2 en 2,5 ton, en dan heb je met drie voertuigen wel wat laadvermogen nodig. Deze Iveco mag netto 6 ton laden en daarmee komen we prima uit.”

Italiaanse opbouw

De opbouw van de Iveco is een Italiaanse Co.me.ar. De laadbak kan eenvoudig afgezet worden tot op straatniveau waarna eventueel met de lier schadeauto’s kunnen worden geladen. Doordat het bovendek hydraulisch omhoog kan, kunnen er twee auto’s geladen worden. “Deze opbouw munt uit in afwerking in alle details. Zo zijn de kisten keurig weggewerkt achter fraaie aluminium zijskirts en is de bak volledig gegalvaniseerd. Ook aan de montage van de bak op het chassis is veel zorg besteed”, aldus Jeroen. De Iveco werd rechtstreeks vanuit de fabriek in Spanje afgeleverd bij Co.me.ar. voor de opbouw. Jeroen: “Ik heb de truck hoogstpersoonlijk opgehaald in Italië. Tijdens die rit was ik echt aangenaam verrast door het comfort aan boord.”

Fraaie afwerking

Chauffeur Niels Dictus is dat helemaal met hem eens: “Dit is een heerlijke auto om mee te werken. Lekker ruim, comfortabel en met voldoende vermogen om vlot door te rijden als dat een keer moet.’’ De Iveco werd door dealer Twisk in Beverwijk afgebouwd met extra verlichting en de nodige zwaailampen en flitsers. Een set fraaie glanzende Alcoa’s maakt het plaatje compleet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie