Hollandia
| 11:43 | Arjan Olsthoorn

Hollandia Steigerverhuur gaat voor Scania R650 8×2 V8

Paul Meijer, directeur eigenaar van Hollandia Steigerverhuur BV in Amsterdam zette recent een stoere Scania op de weg: een R650 8×2 bakwagen met een 650 pk V8 SCR-only motor onder een verlengde R-dagcabine met een normale dakhoogte. Bijzonder is de vier keer gestempelde 32t/m HMF laadkraan. Die staat achterop het voertuig en kan onbeperkt 360 ronddraaien voor een optimale laad- lossnelheid.

Nóg een interessant detail: de truck gaat jaarlijks niet meer dan een 50.000 kilometer rijden waarvan een groot deel op de Amsterdamse grachten. “Ik wilde het helemaal goed hebben én ik houd van vermogen”, geeft Meijer een beeld rond zijn aanschaf. “Van onze 50 bedrijfsvoertuigen zijn er ongeveer 25 bestelwagens met open laadbak. Die rijden ook allemaal met de zwaarste zescilinders. Dan mag onze truck ook een beetje power hebben. Daarbij is dit niet alleen een bedrijfsmiddel. Het is ook een jongensdroom. Als je in de gelegenheid ben die af en toe te verwezenlijken dan moet je dat doen. De een koopt een Ferrari. Ik ben iets praktischer ingesteld. Ik ging voor ongeveer dezelfde hoeveelheid pk’s, maar met véél meer laadvermogen…”

Hollandia Steigerverhuur

Stalen steigers
Natuurlijk zit er wel degelijk een uitgedachte bedrijfsfilosofie achter de komst van de krachtige Scania. Hollandia zit volop in de steigerverhuur in en rond Amsterdam. “De laatste jaren zijn wij behoorlijk gegroeid en is de binnenstedelijke logistiek steeds belangrijker geworden. Doordat renovatie-onderhoud aan gebouwen steeds intensiever worden en men meer ruimte wil hebben voor de werkzaamheden doen we ook steeds meer in stalen steigers. Om het logistieke deel van ons werk goed aan te kunnen pakken maakten we goede en duidelijke afspraken met een transportbedrijf. Maar omdat we het steeds drukker kregen, het logistieke deel steeds belangrijker is geworden en we steeds efficiënter konden gaan werken met behulp van de vrachtwagen begon het toch steeds vaker te wringen met de planning. Dus twee jaar geleden ben ik, mede op aangeven van de chauffeur gaan nadenken. Kort gezegd wilde die bij ons komen werken en of we een truck wilde kopen. Dat was eigenlijk de prelude voor een herbezinning over de efficiëntie binnen ons bedrijf. En uiteindelijk heeft dat ook geleid tot eigen transport.”

Toen die kogel door de kerk was, kwam de vraag hoe de truck eruit zou moeten zien. “Om te beginnen moest hij ondanks 37 ton GVW heel compact en uiterst wendbaar zijn. Want we zitten altijd in de stad. Vandaar dus de drie sturende assen”, legt Meijer uit. “Zoals gezegd houd ik van vermogen en ik ben altijd gek geweest op V8 motoren én Scania. Ik wilde een stoere truck met een eigen gezicht in combinatie met een dikke motor. De verlengde dagcabine heeft wel weer een normale dakhoogte omdat wij in Amsterdam geregeld onderdoorgangen hebben die niet hoger zijn dan 3,70m. Het heeft met name Vlarotech, die de HMF kraan en de bak heeft opgebouwd, veel hoofdbrekens gekost om daar onder te blijven. Die had weer wel het voordeel dat Scania af fabriek ook het laagste chassis van de markt levert. En we hebben de truck rondom luchtgeveerd besteld mét de nieuwe luchtgeveerde 10 tons vooras van Scania. Dus we kunnen in geval van nood nog iets zakken.”

“De een koopt een Ferrari. Ik ben iets praktischer ingesteld. Ik ging voor ongeveer dezelfde hoeveelheid pk’s, maar met véél meer laadvermogen…”

Meijer geeft eerlijk toe dat de TCO van de nieuwe truck geen prioriteit heeft gekregen. “Maar ook omdat ik dat te beperkt vind. Ik kijk véél verder. De meeste wegvervoerders gruwen bij de gedachte bij zoveel pk’s én de kosten die dat met zich meebrengt. Maar mij gaat het om veel meer dingen in ons bedrijf. Met een eigen auto die de nodige marge heeft zijn we veel flexibeler en kunnen we dus efficiënter werken. Dat is bij ons leading. En omdat de kraan onbeperkt rond kan, scheelt dat heel veelt tijd op de vaak erg krappe locaties. Dat alleen al maakt die truck de investering waard. Maar ik wil ook dat onze chauffeur blij wordt van zijn truck. Die kan ook wel eens een mindere dag hebben. Dan wil ik dat als hij in die auto stapt, dat op slag vergeet. Want dat is ook goed voor de sfeer op het werk. Dat telt bij ons ook allemaal mee.”

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Het liefst had Paul dan ook 730 pk onder de cabine gezet. “Maar dat is nog geen SCR-only motor en die komt 20 centimeter verder naar achteren. Op de lengte van de laadbak vond ik dat net teveel. Toen ik van een andere Scaniarijder hoorde dat hij bewust voor 650 pk koos omdat dat met een Steve’s Place uitlaat het mooiste geluid oplevert, was het besluit genomen. Want ondernemer of niet, als het op rijdend materieel aankomt ben ik ook nog steeds een kwajongen en dit is een jongensdroom. Met voorlopig nog één beperking: ik moet nog even mijn papieren halen om er zelf op te mogen rijden. Maar daar ben ik mee bezig!”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie