Flitsmarathon
| 16:01 | Arjan Olsthoorn

Grote Europese flitsmarathon aan de gang

Opgelet! Voor alle chauffeurs die deze week of komend weekend moeten werken en met de truck onderweg zijn, is het goed te weten dat de jaarlijkse Europese Flitsmarathon aan de gang is. Het zwaartepunt ligt op vrijdag 21 april, maar ook de dagen ervoor en erna wordt er in een aantal Europese landen veel meer geflitst dan normaal.

Vooral in delen van Duitsland is de jaarlijkse jacht op snelheidsovertreders dit jaar weer groots aangekondigd. Of dit ook het geval is in zowel Nederland als België blijft vooralsnog onduidelijk, maar reken maar van ja. Vorig jaar deden ongeveer vijftien Europese landen mee aan de flitsmarathon. Naast Duitsland en België en waren er ook in verschillende Nederlandse politieregio’s meer flitsacties dan normaal.

Het jaarlijkse paradepaardje van het Europese wegenpolitienetwerk, ’s werelds grootste rechtshandhavingscampagne tegen snelheidsovertredingen, wordt gedurende 24 uur uitgevoerd door wegenpolitiediensten in heel Europa. De Flitsmarathon vindt plaats in het kader van de 7-daagse snelheidsoperatie (17-23 april).

Het AD meldt dat er vorig jaar negentien landen meededen aan de ‘vallende-sterren-actie’. Toen controleerden meer dan 14.900 politieagenten ruim 3,1 miljoen automobilisten op hun snelheid bij maar liefst 10.500 controleposten. Ze registreerden 104.315 overtredingen, waarbij 27.963 chauffeurs aan de kant werden gezet om een boete te krijgen. De overige 76.352 chauffeurs kregen een boete per post. Van tal van overtreders werd het rijbewijs ingenomen.

‘Boetes niet het doel’

“Snelheid op zich is niet gevaarlijk, maar te hard rijden wel,” vertelt Henk Jansen, secretaris van de operationele werkgroep van Roadpol. “Vooral in combinatie met andere risicofactoren, zoals gemengd verkeer met auto’s, vrachtwagens, motorfietsen en bussen op de snelweg of auto’s, fietsen en voetgangers in de bebouwde kom. Te hoge snelheid is de belangrijkste oorzaak van ongeveer 25.000 dodelijke verkeersongelukken in Europa. De boetes zijn niet het doel, maar slechts het middel. Het doel is bestuurders bewust te maken van hun gevaarlijke gedrag.”

 

 

2 Reacties
  1. Kan er ook eens actie worden ondernomen tegen bumperklevers? Zelf mag ik maar 100 km/u, maar er zijn ook mensen die 100 mijl per uur denken te mogen rijden en dan noodgedwongen moeten bumperkleven. Maar misschien, als de te hoge snelheid afneemt, zal ook het bumperkleven minder worden. Als we als bijvangst ook het snijden, vaak in combinatie met op het laatste moment uitvoegen kunnen uitbannen of in ieder geval kunnen verminderen zal het al een stuk veiliger worden op de weg.

  2. Ha…. daar gaan wij weer, de kassa moet aangevuld worden want het gaat er met schepladingen uit. Denk maar eens aan al die politieke kopstukken en hun pensioenen, denk even aan die rubber dinky verkopers aan de middellandse zee, denk ook even aan die enorme aantallen mensen die daadwerkelijk op de vlucht zijn en dan ook even aan de enorme aantallen die zomaar op de golf daarvan meedrijven om hier aan een baantje te komen. Al deze kosten moeten gedekt worden en je kunt Jan Publiek niet blijven uitmelken maar je kunt hen wel pakken met die camera’s want dan worden ze betrapt op een duur foutje en dan komen die centjes weer terug in de kassa en zo is de cirkel weer rond. Enkel u bent ze kwijt als u niet oppast ! 😉

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie