Oegema
| 09:30 | Arjan Olsthoorn

Pacton semi-dieplader met elektrische kraan voor Oegema

Oegema Transport uit Dedemsvaart zet sinds kort een nieuwe Pacton drieassige, twee assen gestuurde, semi-dieplader in, van het type SUD.345.L-BS. De trailer, met een totaal toelaatbaar gewicht van 45.000 kg, is ingericht voor het transport van kabelhaspels. Het is de eerste trailer van Oegema die is voorzien van een elektrische kraan, een 28 ton/meter HMF 2820K-RCS.

“We verwachten dat de komende jaren steeds meer bouwlocaties uitstootvrij beleverd moeten worden. Daarom investeren we in de mogelijkheid om ervaring op te doen met een elektrische truck, meeneemheftruck én kraan”, aldus wagenparkbeheerder Erwin Jacobs.

De nieuwe Pacton semi-dieplader heeft een chassishoogte achter van 90 cm en 138 cm bij de nek. Het chassis is door Pacton versterkt en verzwaard uitgevoerd en geschikt gemaakt voor de montage van een kraan direct achter de zwanenhals. Het BPW luchtveerstel omvat 3 onderhoudsarme assen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg. Om torsie van de assen in bochten te verminderen zijn de achterste twee assen uitgevoerd als een fusee stuuras, met een Tridec tweestangen stuursysteem. De besturing wordt gedirigeerd door de koppelingsplaat, voorzien van een zelfstellende besturingswig. Zowel bij vooruit als bij achteruit rijden is besturing mogelijk, zonder blokkering. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift via het EBS. Asontlasting is er op voorste as tot 30 km/uur als wegrijhulp. Aslastuitlezing is mogelijk via het EBS en ook is er een return to ride (RTR) schakeling voorzien

Lees ook: Oegema Transport neemt Volvo FL Electric in gebruik

Palomino-groen

De oplegger is volledig in de bekende huisstijl van Oegema uitgevoerd, grijs met Palomino-groen. Rondom is er verlichting middels led lampen. De hardhouten vloer van 28 mm is voorzien van een stalen profiel met gaten om zo de kabelhaspels juist vast te kunnen zetten. Het vaste, stalen kopschot is 1,70 meter hoog, met een opengewerkt deel van 60 cm. De Pacton semi-dieplader heeft aluminium zijborden bij de nek en het lage deel en eveneens een aluminium achterbord. Als detaillering zijn er onder meer een rangeertrekhaak, touwhaken links en rechts onder het randprofiel, twee keer zestien Pacton 2,5-tons bindhaken in het randprofiel (incl. TUV-certificaat), twee rvs gereedschapkisten en centrale vetsmering.

Praktijktesten

De Pacton semi-dieplader is ter uitbreiding aangeschaft. Oegema Transport beschikte er reeds over twee. De nieuwe trailer vervoert kabelhaspels door de Benelux, voor de belevering van bouw- en infraprojecten. “We doen praktijktesten met een elektrische truck, een meeneemheftruck en de elektrische kraan op de Pacton semi-dieplader. De kraan kan autonoom werken, dankzij een eigen accupakket. ’s Nachts wordt de kraan opgeladen aan de zaak”, zegt Jacobs. “Naast de elektrische kraan hebben we vijf elektrische Volvo FLE trucks in bestelling, waarvan de eerste recent is geleverd. Naast deze lichte bakwagens, willen we na de zomer ook ervaring opdoen met een elektrische trekker. En we zetten inmiddels een elektrische Terberg Kinglifter meeneemheftruck in.”

Familiebedrijf

De allereerste vrachtwagen van Oegema Transport (als familiebedrijf actief sinds 1919) prijkt voor de ingang van de hoofdvestiging in Dedemsvaart. Een prachtig gerestaureerd exemplaar dat nog herinnert aan de beginjaren. Vandaag de dag runt de vierde generatie Oegema het transportbedrijf, namelijk Sibbele en zijn broer Gerlof. Ieder verantwoordelijk voor een eigen deel. Sibbele is algemeen directeur en Gerlof is aanspreekpunt voor het gedeelte techniek.

Klanten kunnen bij Oegema Transport terecht voor transport en logistiek in de Benelux en Europa. Ook wereldwijd transport wordt verzorgd. Via de weg, water, lucht, het spoor of intermodaal. Daarnaast kan men terecht voor Warehousing, Forwarding, Logistic Engineering, Garage en Truckwash. Het grootste deel van de Oegema medewerkers bestaat uit chauffeurs; bijna 500 in totaal. Het transportbedrijf heeft een eigen werkplaats, met een twintigtal medewerkers. Ook derden kunnen hier terecht voor APK, onderhoud en reparatie.

Lees ook: Pacton kraanopleggers voor Van den Boom Transport

De nieuwe Pacton trailer komt in een warm spreekwoordelijk nest. Van de 400 trailers in het Oegema-wagenpark – onder meer tautliners, kraanopleggers, kastentrailers, aanhangwagens, diepladers, bulkopleggers en lzv-combinaties (al dan niet met meeneemheftruck of kraan) – zijn er 158 geleverd door Pacton Trailers uit Ommen. De relatie tussen beide bedrijven is goed en gaat vele jaren terug. Jacobs weet goed te omschrijven wat de basis vormt voor die relatie. “Pacton is een lokale leverancier, die hoogkwalitatief maatwerk levert.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie