driver fatigue
| 11:28 | Bert Mateboer

‘Driver fatigue’: Veel chauffeurs oververmoeid

De European Transport Workers Organisation (ETF) is een campagne gestart om vermoeidheid bij chauffeurs een halt toe te roepen. Door middel van flyers worden chauffeurs opgeroepen ervaringen door te geven van ritten die ze verplicht waren te doen terwijl ze niet fit genoeg waren.

Uit een studie die in opdracht van de ETF is uitgevoerd, bleek afgelopen zomer dat 60 procent van de vrachtwagenchauffeurs die meededen aan het onderzoek wel eens ‘driver fatigue’, vermoeidheid tijdens het rijden, ervaart. Een derde van de vrachtwagenchauffeurs gaf aan wel eens in slaap te zijn gevallen achter het stuur.

Volgens het rapport komt het bij zestig procent van de chauffeurs regelmatig voor dat ze rijden, terwijl ze eigenlijk te moe zijn. Opvallend is dat veel chauffeurs zeggen dat vermoeidheid en slaap bij het vak horen.

De oplossing? Heel simpel: meer en vaker rusten. Maar zo simpel is het niet, volgens het rapport. Je moet de oorzaken aanpakken. Die zijn te vinden bij de slechte werkomstandigheden van chauffeurs. Chauffeurs maken lange dagen en krijgen weinig rust, waardoor er geen gezonde werk-leven balans is. Voor het vele werken krijgen ze een te lage beloning, wat demotiverend werkt.

7 Reacties
  1. No entiendo por que tanto problema es solo que el conductor trabaje sus 9 horas y descanse es fácil chile es un país de tercer mundo y el conductor duerme bien come bien y trabaja bien y también trabajan 15×15 20×10 12×12 y ustedes que se cren de primer mundo tienen una burocracia y un trabajo precario es que no colombia mi Uruguay ustedes son solo burocracia que es eso de de 46 horas semanales que bisemanales ustedes son indios que todavía no saben valorar al ser humano es por eso que viven con tanto problema y asi nos llaman tercer mundista vengan achile y les enseñamos cómo se administra una empresa de camiones teniendo los conductores tranquilos bien pagos bien descansandos comparten con su familia mejor dicho ustedes son unos indios con taparrabos

  2. Stress om alles binnen uw uren gedaan te krijgen om torenhoge boetes op de rij-en rusttijden te vermijden! En de rij-en rusttijden die zeggen dat je moet gaan slapen terwijl je helemaal ni moe bent maar evengoed zegt dat je kan doorrijden terwijl je moe bent.
    En okay de verantwoordelijkheid ligt bij de chauffeur maar het is dezelfde verantwoordelijkheid die ze hebben moest er geen rijtijdenwet zijn! Alleen die laatste gaat geen centen in de staatskas brengen.

  3. Ik heb geen last van oververmoeid over het algemeen, als ik er al last van heb dan doe ik het zelf door me rust te kort te nemen.
    Ik ben het wel eens met het feit dat de rijtijdenwet ook invloed kan hebben door de 24 uurs periode wat kan betekenen dat je uiteindelijk op de meest idiote tijden aanvangt en je rust moet pakken.
    De meeste mensen zijn nu eenmaal dagmensen en geen nachtridders dat is nu eenmaal natuurlijk zo geregeld een enkele uitzondering daargelaten.
    Verder vind ik persoonlijk dat tijdens rijverboden dit moet gelden tot de volgende dag 05:00 uur maximaal ipv 2200 uur de vorige avond als we het toch over veiligheid moeten hebben, je kan mijn niet vertellen dat je fris gaat zitten om 22:00 vanaf de grens.
    Maargoed de mensen die allerlei regeltjes aan het verzinnen zijn voor het rijtijdenbesluit die weten helaas niet veel van de praktijk schijnbaar.

  4. Ik vind het gek dat er alleen onderzoek gedaan wordt naar beroeps chauffeurs . Ik ben meerdere malen naar zuid Frankrijk of Spanje op vakantie geweest. Op iedere camping waren wel een of twee Nederlanders die onderweg al een ongeluk hadden gehad en dan heb ik het nog niet over de mensen die niet over zijn gekomen. Of de verhalen wat ze hadden meegemaakt
    Bv ik werd rechts in gehaald door een vrachtwagen die wel 90km reed, ik weet niet waar díe vandaan kwam. Mijn vraag en jij dan . Ik reed ongeveer met 60km op de linker rijstrook. Dan moet je ook wel slapen.
    De denk dat veel eenzijdige ongelukken oorzaak slaap is. Ik ben 45jaar chauffeur geweest. Met dan 2.5 a 3 miljoen km achter de rug en dan krijg je nog vaak commentaar van mensen die misschien nog geen 10000km per jaar rijden. Hoeveel km rijden de mensen die dit onderzoek hebben bedacht . Wettelijk en ervaring is een groot verschil. Ik schaam me er niet voor om hem binnen een uur aan de kant te zetten terwijl ik wettelijk na 4.5uur pas moe ben. Laten deze mensen eens een onderzoek doen naar de verschillende wetten binnen Europa wat betreft maten en gewichten binnen het vrachtverkeer

  5. Klopt,rij en rusttijden zijn te strak je moet je aan een schema houden.je kan net zo veel werk verzetten in de periodes die jouw beter uitkomen.files vermijden en op tijd eten dan in de rustige periode nog een afstand afleggen uitgerust en verzorgd

  6. Grootste boosdoener is hier wel de rij en rusttijden regeling.Dit stelsel zorgt voor een verstoorde balans in je dagelijkse rust doordat je totale tijd(werktijd en rust) niet 24 uur omvatten en dus steeds op een andere tijd zou kunnen beginnen en eindigen.Ook de weekend rijverbod en doen een duit in het zakje doordat je pas op zondagavond de grens over mag.Vergeten we niet het lawaai langs de weg op de parkeerplaats, eventuele lieden die het hebben voorzien op je lading,stress door controledruk,Het lange wachten bij het laden/lossen en tijdsdruk vanuit de planning.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie