DAF ATe: Truckstar reed 'm zelf
| 16:59 | Truckstar Redactie

DAF ATe: Truckstar reed ‘m zelf

Deze week reden we voor het eerst een rondje in een DAF XF105 ATe, de extra zuinige versie van de CF85 en XF105.

DAF lanceerde onlangs het ATe-concept (Advanced Transport Efficiency) om transportbedrijven te helpen hun brandstofverbruik omlaag te krijgen. De brandstofkosten lopen met de stijgende dieselprijzen de spuigaten uit, dus elke bespaarde liter is winst. Onlangs schreven we er in Truckstar al over; nu reden we zelf een stukje.

Afgeknepen versie?
Is de ATe een afgeknepen versie van de gewone CF85 en XF105? In zekere zin wel, maar heb je daar als chauffeur last van? Nee, zo bleek tijdens het rijden. ATe is in de eerste plaats een filosofie waar de nieuwe CF- en XF-editions onderdeel van zijn. Met ATe wordt op verschillende manieren brandstof bespaard. Zo is de MX-motor door DAF soepeler en zuiniger gemaakt met nieuwe zuigers, een ingekapseld spruitstuk, een nieuwe olie- en waterpomp, geoptimaliseerde inspuithoeken en motormanagement, en een scherpere afstelling van de ventilator. De MX-motor loopt prachtig en als chauffeur heb je alle vermogen tot je beschikking.

Dit zijn de verschillen
Ook in de aandrijflijn is het een en ander verder ontwikkeld. Die is prise-direct met een eindreductie van 2,69:1. DAF levert nu ook een ZF handbak met twaalf versnellingen naast de bekende zestienbak, of de AS-Tronic maar dan in Economy-versie. Met die laatste reden wij en merk je wel een paar verschillen. Boven de 30 kilometer per uur kun je niet meer zelf ingrijpen, en de kickdown-functie is verdwenen. In combinatie met de motorrem kun je gelukkig wel nog zelf ingrijpen.

Ook een verschil is dat je tijdens het rijden altijd de actuele brandstofgegevens in de display hebt, en dat helpt je als chauffeur direct om zuiniger te rijden.

Wij reden in totaal 88 kilometer met de ATe’s – met veertig ton en 460 pk. We hadden op geen enkel moment het gevoel dat de auto trager op gang kwam, minder goed trok, of verkeerde schakelbeslissingen maakte.

Tijdens het invoegen bijvoorbeeld kun je flink ‘doortrappen’ in z’n elf, mocht de verkeerssituatie daar om vragen. Maar wat misschien voor sommigen wel even wennen is, is de afstelling van de begrenzer. Die staat op 85 kilometer per uur.

Jan de Rijk Logistics
DAF had de ATe-persdag georganiseerd bij Jan de Rijk Logistics in Roosendaal. Daar rijden ze al een tijdje met de ATe-technologie, en ze kunnen daarom ook iets zinnigs zeggen over het ATe-concept: “Onze chauffeurs rijden allemaal zuiniger met de nieuwe DAF’s”, aldus Caspar Lievaart van Jan de Rijk, die daar aan toevoegt dat zijn chauffeurs minder inhaal-stress ervaren omdat ze toch niet harder kunnen dan 85 kilometer per uur. Het verschil in verbruik tussen negentig en 85 ligt overigens tussen de twee en drie procent. In ons kleine Nederland weegt de tijdswinst meestal niet op tegen de brandstofwinst.

Overigens vermoeden wij dat tevens gekozen was voor een locatie buiten de DAF-terreinen omdat ze bij DAF natuurlijk volop bezig zijn met het testen van nieuwe Euro 6-auto’s. Daar willen ze ongetwijfeld nog even geen pottenkijkers met camera’s bij.

Breed concept
DAF’s ATe-concept omvat meer dan alleen bovengenoemde aanpassingen aan de truck. Ook de spoilers zijn aangepast en in principe worden de auto’s zonder zonneklep geleverd omdat ook die een negatief effect heeft op het verbruik, volgens Ron Borsboom van DAF 0,5 procent. Gelukkig kun je de zonneklep er gewoon bij bestellen, want zonder is eigenlijk geen gezicht. Verder zijn de luchtketels van aluminium, kunnen chauffeurs diverse trainingen krijgen en wordt transporteurs gewezen op de juiste bandenspanning, ook van de trailer, de juiste uitlijning van trailerwielen en het strak trekken van tautlinerzeilen, wat ook procenten kan schelen.

Rij-impressies

1 Reactie
  1. Het is goed dat DAF zich op deze manier weer een keer in de schijnwerpers plaatst na de recente berichtgeving dat men in Eindhoven nog niets ziet in de invoering van de Euto 6 motor. Scania en Mercedes, toch niet de minste “tegenstanders” verkopen een dergelijke motor immers al enige tijd. En zeker Mercedes laat zien dat euro 6 en heel zuinig goed samen gaan. Daarom is het ook gewoon bittere noodzaak dat DAF aanhaakt bij de trend van steeds minder brandstof per kilometer. Ik denk dat de tijd over is dat kopers zich nog laten leiden door gevoelens van emotie bij aanschaf van een dergelijk voertuig. Als transportprijzen onder druk staan kun je jezelf alleen nog maar als attractief truckmerk presenteren als je kans ziet de kostprijs ten opzichte van je concurrenten te downsizen. Dat geeft je in ieder geval even lucht als je (nog steeds) geen nieuwe cabine aan kunt bieden. Ik heb sterk de indruk dat onder de huidige Amerikaanse leiding innovaties ondergeschikt gemaakt worden aan de belangen van de aandeelhouders. Daar waar DAF in het verleden met haar ontwikkelingen leidend was, denk aan bijv. ATI,ziet het er nu naar uit dat ze volgers zijn geworden en dat vind ik jammer. Het is immers een fantastisch produkt.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie