| 18:03 | Arjan Olsthoorn

Vels Transport tekent voor elektrische Volvo’s

Vels Transport neemt binnenkort zijn eerste elektrische trucks in gebruik. Het transportbedrijf uit Oostzaan krijgt een Volvo FH Electric-trekker en een Volvo FMX Electric met HMF-autolaadkraan geleverd. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Vels Transport houdt zich bezig met het transport van bouwmaterialen, vervoer van materialen voor evenementen en beurzen, hijswerkzaamheden en containerverhuur. Dagelijks vervoert het bedrijf ook veel materialen voor de energiesector. Een groot deel van de werkzaamheden speelt zich af in en rond Amsterdam, vertelt Gerbrand Oterdoom, directeur van Vels Transport. “Vanuit Oostzaan zijn we binnen 15 minuten in het centrum van Amsterdam. Dat is een van de steden die in 2025 een zero-emissie zone invoeren. Als transportbedrijf moeten we ons daar op voorbereiden, net zoals klanten steeds vaker vragen om bepaalde transporten zero-emissie te doen. Daarom nemen we in 2024 onze eerste elektrische trucks in gebruik.”

Keuze voor af fabriek oplossing

Vels Transport gaat rijden met een Volvo FH Electric 4×2-trekker en een Volvo FMX 6×2 met 50 tonmeter HMF-autolaadkraan. “Volvo Trucks is voorloper in elektrische trucks”, zegt Oterdoom over de keuze voor deze voertuigen. “De technische mogelijkheden die een dieseltruck biedt qua chassis en configuratie, zijn bij Volvo Trucks óók mogelijk met een elektrische truck. Daarmee onderscheidt Volvo Trucks zich echt. Bovendien biedt Volvo Trucks alles af fabriek en dat vinden we heel belangrijk. Wij hoeven niet te pionieren, de stap naar elektrisch is al spannend genoeg. Risico’s willen we zoveel mogelijk uitsluiten en daarom gaan we voor de zekerheid van een af fabriek oplossing.”

Volvo FH Electric is multifunctioneel inzetbaar

De Volvo FH Electric 4×2-trekker is inzetbaar met verschillende type opleggers. Oterdoom: “Met deze truck willen we zoveel mogelijk klanten bedienen. Qua opbouw en uitrusting is deze trekker geschikt voor zowel open opleggers, kraanopleggers als huiftrailers. Daardoor kunnen we met deze truck voor verschillende opdrachtgevers rijden, en dus ook voor klanten die af en toe een rit elektrisch gedaan willen hebben.”

De Volvo FMX 6×2 met 50 tonmeter HMF-autolaadkraan wordt als eerste geleverd. “Voor deze truck hebben we een versterkt chassis nodig en ook dat kan Volvo Trucks af fabriek leveren. De Volvo FMX gaan we voornamelijk inzetten voor hijswerkzaamheden bij bouwprojecten. Nu al horen we van opdrachtgevers dat er bij de aanbesteding van een project als eis wordt gesteld dat materiaal zero-emissie wordt aangeleverd. Dat kan het verschil maken tussen een project wel of niet gegund krijgen. Met de inzet van een elektrische bouwtruck kunnen we opdrachtgevers daarmee helpen.”

Volvo FH Electric

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie