| 09:24 | Arjan Olsthoorn

Op een missie voor stoomlocomotiefnostalgie

Locomotieven wekken vaak een bijzondere aantrekkingskracht op, niet alleen in miniatuurvorm, maar ook in echte schaal. De Ulmer Eisenbahnfreunde (Ulmer Spoorwegvrienden) is een vereniging van liefhebbers met als doel het behoud van historisch spoorwegmaterieel.

Treinen vormen een bijzondere uitdaging voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de planning van het transport. Ehrig Arne KG uit Schwarzenberg heeft een schat aan ervaring op dit gebied en is daarom een van de meest gevraagde dienstverleners voor dergelijke taken. In dit geval was de lading een locomotief van het type BR 86 346 in gedeeltelijk gedemonteerde staat. De laatste locomotieven van de serie 86 werden in 1974 door de Deutsche Bahn buiten dienst gesteld. De zwarte reus die van de haven in Karlsruhe naar Ettlingen moest worden vervoerd woog 60 ton.

Rails in de dieplader

De locomotief begon zijn reis op een 2+4 VarioMAX dieplader van Faymonville. Het gebruikte dek werd telescopisch verlengd met één meter. Daarnaast installeerde het Ehrig-team de 6.000 millimeter lange verlengingsbalken. De hele opstelling was dus ideaal ontworpen om de 13,86 meter lange locomotief op de dieplader te trekken via een speciale spoorhelling en een permanent geïnstalleerde rails op het binnenste voertuigchassis.

Het totale gewicht van de combinatie bedroeg 107 ton, met een totale combinatielengte van ruim 30 meter. Het bijzondere transport van de locomotie is geslaagd, nu begint de taak van de Ulmer Eisenbahnfreunde, die het juweeltje in zijn oorspronkelijke glorie wil herstellen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie