Truckstar 5/2019
De chauffeur en zijn truck als een soort ondeelbare twee-eenheid. Lange tijd was dit het romantische beeld dat rond het chauffeursleven hing. Avontuur, vrijheid, verre reizen en daar dan ook nog voor betaald krijgen. Hoe mooi wil je het hebben? Inmiddels heeft de realiteit hard toegeslagen. De tachograaf deed zijn intrede, er kwam een rijtijdenbesluit, grenzen vielen weg en concurrentie uit Oostbloklanden werd de harde werkelijkheid. Wat betreft dat laatste is in Nederland het stof inmiddels wel zo’n beetje neergedwarreld, maar in België blijkt de Jost Group nog steeds z’n voordeel te doen met uitbuiting. Meer daarover lees je in dit nummer.
Verder tekenen we verhalen op van bedrijven en chauffeurs die het vak nog steeds aantrekkelijk houden en vinden. Want in deze tijd zijn er meer dan ooit mogelijkheden om aan het werk te gaan, zonder je sociale leven op te moeten offeren. Bijvoorbeeld als parttimer. Veranderingen die het beroep ook aantrekkelijker maken voor vrouwen. We stellen er een aantal aan je voor. We blijven niet alleen dicht bij huis. Zo blijken chauffeurs die de route naar Shangri-La rijden misschien wel een avontuurlijk, maar toch vooral zwaar leven te leiden. Hoe anders is dat voor Bert Sportel, die het rustig aan doet onderweg naar Denemarken. Dit en nog veel meer lees je in Truckstar nummer 5, zie daarvoor onze preview hieronder, of – nog beter – koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Rustig naar Denemarken
Twee keer per week rijdt Bert Sportel naar Denemarken. Tot zover niets nieuws, maar de rit die wij met hem meemaken is de eerste in zijn hagelnieuwe DAF XF 480 FT Super SpaceCab. Voor Bert ziet de toekomst er nu weer rooskleurig uit. Dat was vijf jaar geleden wel anders…
Een tikkeltje overbemeten
Een Scania R als portaalauto. Niet een direct voor de hand liggende keuze. Bij Frijlink Milieu denken ze daar anders over. ,,Het is de eerste nieuwe truck bij het bedrijf en daar wilden we iets bijzonders van maken.’’ En dat is bijzonder goed gelukt.
Hoe langer hoe beter
Een transport van dakspanten van 35,5 meter lang? Eric Aart, chauffeur bij Reijrink, draait er zijn hand niet voor om. ,,Dit is heel leuk werk, vooral dit soort speciale transporten.’’ Ondanks de lengte van het transport, mag Eric er gewoon overdag mee de weg op. ,,Het is geen zware lading, de spanten wegen hoogstens drie ton per stuk.’’
Meer meters dan kilometers
Naast chauffeur is Peter van Nunen ook sjouwfeur. Neem vandaag, veel kilometers worden het niet. Maar zwaar werk is het evengoed.
Direct in het diepe
In zijn jeugd waste hij de trucks van zijn oom. In die tijd vroeg Frank zijn oom of hij zijn bedrijf ooit mocht voortzetten. In 2012 was het dan zover en kwam er Frank Ooms op de lichtbak van de bekende blauwe Volvo van Steenbergen. Die Volvo maakte plaats voor een tweedehands Scania Highline, die vervolgens na een miljoen kilometer het veld moest ruimen voor opnieuw een Volvo. En wat voor een…
Achttien jaar samen
Een band met je truck, dat is niet zo vreemd – ook Klaas Boekema heeft een bijzondere verhouding met zijn achttien jaar oude Scania. De Scania speelt dan ook een sleutelrol bij Boekema. Het is de allereerste containerwagen die het bedrijf in 2000 aankocht en luidde de metamorfose in van het Friese loonbedrijf.