Iveco X-Way bergingstruck voor Roy van Rijswijk
Roy van Rijswijk uit Bodegraven zet een nieuwe Iveco X-Way 8×4 bergingstruck in voor de berging van zware trucks en bussen. De nieuwe Iveco werd afgeleverd door Iveco dealer Kwakernaak in Waddinxveen.
Roy van Rijswijk begon in 2012 met zijn bergingsbedrijf, nadat hij ervaring had opgedaan bij het bergingsbedrijf van zijn oom. Aanvankelijk deed Roy alleen lichte bergingen van personenauto’s, maar een jaar later deed de eerste zware berger zijn intrede. Sindsdien groeide het bedrijf snel. Op dit moment staan er zeven bergingstrucks paraat, waarvan vier voor het zware werk. Roy: “Wij werken voor Rijkswaterstaat en voor alle truckdealers in de regio voor het afslepen en bergen van trucks. Dat is ook de reden dat we geen vast merk hebben, want ik wil met alle truckdealers zaken kunnen doen. Iveco dealer Kwakernaak is één van de bedrijven waar we intensief mee samenwerken, en zodoende viel de keuze op de Iveco X-Way. Ik wilde een 8×4 voor het echte zware werk, en met de X-Way had Iveco een ideale basis.”
Dutch Towing Equipment B.V.
De 570 pk sterke bergingstruck is uitgerust met de ZF TraXon 16 versnellingsbak en naafreductie op de beide achterassen en twee 9 tons voorassen. De truck werd uitgerust met een Century 60-35 installatie met een 26 tons lepel en twee 16 tons lieren. “De boom met de lieren kan 3,5 meter worden uitgeschoven, de lepel kan 3 meter uitgeschoven worden. Dat is met name van belang bij bussen, waarbij de voor- en achteroverbouw groot is,” aldus Roy.
Ook interessant: Postma Grijpskerk zet Iveco S-Way in
De carrosserie, de zogenaamde kasten, werden uit staal gebouwd door Van Winkoop. Vervolgens is alles in eigen beheer opgebouwd en ingedeeld bij Dutch Towing Equipment, het opbouw bedrijf van Roy van Rijswijk. “In dit werk wil je alles op de juiste plek hebben en dan kun je het beste zelf bouwen en indelen. Naast het VDZ bergingssysteem, is de truck voorzien van allerlei hulpstukken en kettingen voor zware bergingen. Zelfs snijbranders ontbreken niet in de standaard uitrusting.” Om voldoende gewicht op de voorassen te houden met zware voertuigen op de lepel is er achter de cabine 4,7 ton ballast toegevoegd. Het totale gewicht van de truck komt daarmee op 25 ton.
Unieke bergingstruck
De Iveco X-Way AS360X570PHRON zoals de truck officieel heet, is voorzien van een ruime slaapcabine waarmee de truck ook internationaal inzetbaar is. Het interieur is voorzien van alle luxe, met onder meer het Iveco multimedia systeem en lederen bekleding. Aan de buitenkant werd de truck verfraaid met een extra onderspoiler, een diepere zonneklep en een stoere lichtbak. Voor Roy van Rijswijk is het de eerste Iveco in de vloot. “Ik vind het gewoon een mooie truck en dit chassis is precies wat wij zochten. Bovendien is het nu een uniek exemplaar, want ik heb in heel Europa nog geen tweede X-Way 8×4 gezien als bergingstruck”, besluit Roy.