Heisterkamp: geen chauffeur-pesten
| 19:12 | Korneel Luth

Heisterkamp: geen chauffeur-pesten

Het op non-actief stellen en ontslaan van een Nederlandse Heisterkamp-chauffeur was geen pesterij.

Dat zegt Henk Noordkamp, operationeel en financieel directeur van Heisterkamp tegen Truckstar in een reactie op de FNV-actie aan de poort van het bedrijf in de vroege morgen van 23 maart.

“Het op non-actief stellen en het ontslag van onze chauffeur heeft niets te maken met het feit dat de chauffeur FNV-kaderlid is”, verklaart Noordkamp.

Schriftelijke klacht van een klant

“Het ontslag was het gevolg van een schriftelijke klacht van een klant over de betreffende chauffeur. Na een gesprek hebben we de man weer op de auto gezet en rijdt hij weer. Dit was geen chauffeurtje pesten, zoals door sommigen reeds beweerd is. Zo gaan wij niet te werk. We hebben met de FNV afgesproken dat we die klacht inhoudelijk niet naar buiten brengen”, aldus Noordman.

FNV vermoedt tevens illegale cabotage

Daarmee lijkt het probleem opgelost, maar is Heisterkamp nog niet van de FNV af. De vakbond vermoedt namelijk dat het bedrijf illegale cabotage doet. Maar volgens Noordkamp is dat niet zo.

“Wij doen niets wat illegaal is. In het transport is de afgelopen jaren veel veranderd, ook wat betreft het kunnen inzetten van buitenlandse chauffeurs. Wij voeren ons werk uit zoals de mogelijkheden die ons geboden zijn, dat toelaten.”

“We volgen momenteel een traject bij de ILT en we laten ons adviseren over welke mogelijkheden er zijn, ook met onze goede vestigingen die we hebben in het buitenland”, aldus Noordman.

“De FNV denkt er anders over, en heeft vragen gesteld over onze werkzijze. Dat is hun goed recht”, zegt Noordman. “De tijd zal ons leren wie gelijk heeft. Wij doen niet anders dan andere grote transporteurs en we zijn dit niet begonnen om iets illegaals te doen.”

Grote verliezen

Heisterkamp is de niet de enige die er een dergelijke werkwijze op nahoudt. Veel transportbedrijven voelen zich gedwongen om met goedkope chauffeurs te rijden. Deze chauffeurs moeten niet alleen tussen Nederland en Oost-Europa rijden, maar vaak vooral Nederlands, Benelux en West-Europees werk doen. ‘Het kan anders niet meer uit’, is een veel gehoorde en ook wel bergijpelijke reden.

Feit is echter tegelijk dat transportbedrijven die goedkope Oostblok-chauffeurs op dat type werk zetten, onder de prijs kunnen duiken en op die manier Nederlandse bedrijven uit de markt drukken die dit werk met Nederlandse chauffeurs doen.

Daarmee verdwijnt er werk uit Nederland, verliezen Nederlandse transportbedrijven hun bestaansrecht, verliezen Nederlandse chauffeurs hun banen, loopt de Nederlandse schatkist grote bedragen geld mis (o.a. inkomstenbelasting, premies, etc), en verdwijnt er veel geld uit de Nederlandse economie, (inkomens, bestedingen, etc). Bovendien worden Oost-Europese chauffeurs uitgebuit. Deze scheefgroei heeft momenteel de aandacht van de nationale en Europese politiek. Truckstar blijft de ontwikkelingen nauwgezet volgen.

EVO wil vrije cabotage, huh?
Heisterkamp rijdt met moderne trekkers, heeft veel buitenlandse chauffeurs in dienst en heeft vestigingen in Oldenzaal, Travemünde (D), Gent (B), Szczecin (PL), Riga (LV) en Košice (SK).

Lees ook:

FNV-actie bij Heisterkamp en Farmtrans


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. Entschuldigung das ich auf deutsch schreibe. Ich habe lange bei Heisterkamp Deutschland in Trier gearbeitet.
    Als sich die Fälle häuften das Fahrer angeblich wegen Arbeitsmangel entlassen wurden haben wir mit Hilfe der Gewerkschaft einen Betriebsrat gegründet.
    Als es dem Ende der Filiale zugehen sollte wurde das Verhalten der Konzernleitung nahezu kriminell. Uns Betriebsratsmitgliedern wurde der Zugang auf das Gelände und somit die Arbeit verbote, der Lohn wurde einbehalten und so weiter.
    Dies ist alles 2009 passiert, aber wie ich lese hat sich noch nichts geändert.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie