H. Essers kiest voor elektrische truck
| 17:19 | Truckstar Redactie

H. Essers kiest voor elektrische truck

Emoss elektrotruck op basis van MAN TGL

Onlangs nam transportbedrijf H. Essers de sleutels in ontvangst van een 100 procent elektrische EMOSS truck. 

De elektrische truck op basis van een MAN TGL werd  reeds uitgebreid getest door Citydepot Hasselt, het eerste stadsdistributiecentrum in Belgie.  Citydepot bekijkt hoe de e-truck verder structureel kan worden ingezet om zo bij te dragen aan een CO2-neutrale stadsbelevering in Hasselt, maar ook in andere Vlaamse steden.
H.Essers zet de e-trucks in binnen het eigen distributienet om in stedelijke gebieden op een CO2-vrije manier goederen uit te distribueren. 

“Grote steden zoals Gent, Antwerpen, Brussel, Leuven, maar ook bijvoorbeeld Genk, Kortrijk, gaan zeker in aanmerking komen”, zegt Pascal Vranken, General Manager Transport van H.Essers. Naast voor deze toepassing zet Essers de elektrische trucks in op het terrein van het chemieconcern BASF in de Antwerpse haven. Dit bedrijventerrein is met 6 vierkante kilometer oppervlakte bijna een stad op zich en BASF wil vanuit het oogpunt van duurzaamheid ook de uitlaatgasarme trucks inzetten. 

Met een paarhonderd afleverpunten op de hele site, is BASF volgens H. Essers een geschikte partner om het gebruik van de elektrische vrachtwagen te testen. H. Essers wil met dit project onderzoeken welke vormen van transport op termijn uitgevoerd kunnen worden door elektrische trucks in plaats van traditionele exemplaren met verbrandingsmotor. 

Voor BASF is dit proefproject een praktisch voorbeeld van de ‘We create chemistry for a sustainable future’-strategie, dat de chemiereus einde 2011 lanceerde. Samen met klanten en partners zoeken naar innovatieve ideeën om duurzame oplossingen aan te reiken.
Uniek stukje technologieDe EMOSS truck is een uniek stukje technologie waar er maar een handvol van rondrijden in Europa. Hij wordt 100% elektrisch aangedreven en is volledig manueel omgebouwd. Het gaat om een 12 ton vrachtwagen op basis van een MAN type TGL met een maximale snelheid van 85 km/h en een actieradius van om en bij 110 km, afhankelijk van het geladen gewicht. Omdat de lader in het voertuig is geïntegreerd, kan dit voertuig aan eender welk 3-fazig stopcontact opgeladen worden. Deze technologie vergemakkelijk de inzetbaarheid van het voertuig op verschillende standplaatsen.

Deze elektrische vrachtwagen biedt een gunstige oplossing als het gaat om de uitstoot van schadelijke stoffen en is uitermate geschikt voor de belevering van de binnenstad in combinatie met beleveringen binnen een grotere actieradius. Frank Verhulst, CEO van EMOSS meldt over de truck: “De vrachtwagen van H.Essers is het bewijs dat elektrische trucks zijn uitgegroeid tot een serieus alternatief voor onze klanten die goederen distribueren in stedelijke- of milieuzones, en klaar staan om hun milieu-impact te verminderen zonder afbreuk te doen aan dienstverlening. Het belangrijkste element voor een haalbare business case op TCO is onze hoog efficiënte aandrijflijn, deze drijft de achteras van de truck zonder tussenkomst van een versnellingsbak aan.”
Meer informatie over EMOSS is hier te vinden: www.e-moss.com

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie