Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg
| 16:09 | Korneel Luth

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg

TLN en Scania hebben de eerste zogeheten ‘platooning’-demo in Nederland uitgevoerd.

Op maandag 9 februari om 12.00 uur reed er voor het eerst een konvooi van zelfrijdende rijdende vrachtauto’s in Nederland de openbare weg op.

Infrastructuur-minister Schultz van Haegen was één van de gasten die plaatsnamen in het konvooi van drie Scania’s. De trucks vertrokken vanaf de Scania-fabriek in Zwolle en reden een traject op de A28. De voorste truck werd bestuurd door een chauffeur; de achterste twee trucks volgden de eerste truck en reden autonoom.

Spookbeeld of toekomst

De zelfrijdende truck klinkt als een spookbeeld voor veel chauffeurs. Je bent namelijk chauffeur geworden om te rijden, niet om niks te doen. Een groepje geschakelde, zelfrijdende trucks kan echter zuiniger, dichter op elkaar en veiliger rijden dan wanneer deze als individuele trucks op de conventionele manier rijden. Het gaat dan vooral om de langere, recht-toe-recht-aan stukken op de snelweg.

Voor de truck-industrie, de logistieke sector en het ministerie van Infrastructuur en Milieu is de zelfrijdende vrachtauto begrijperlijkerwijs interessant, en daarom wordt er toch mee geëxperimenteerd. Minister Schultz: “Zelfrijdende voertuigen bieden grote kansen om onze mobiliteit makkelijker, veiliger en schoner te maken.”

“Het is belangrijk dat we leren door te doen. kennisinstellingen, bedrijven en overheid kunnen zo de ontwikkeling daadwerkelijk verder brengen. Vandaag laten we zien dat we de ambitie hebben om ook in toekomst tot een van de beste logistieke landen te behoren”, aldus de minister.

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg
Onze minister is in ieder geval enthousiast.

Wetswijzigingen voor grootschalige proeven

Om het daadwerkelijk mogelijk te maken in een konvooi te rijden – ‘platooning’ in het Engels – zijn wijzigingen in de Nederlandse en Europese regelgeving nodig. Eind januari gaf minister Schultz van Haegen aan dat zij de Nederlandse wetgeving zodanig zal aanpassen dat grootschalige proeven mogelijk worden.

In principe kan de sector dan morgen beginnen met praktijkproeven. Voor deze demonstratie heeft de RDW, na grondige tests, ontheffing verleend. De waarborging van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijk criterium geweest. Hieronder staat een video van Scania van het rijden op de A28 op 9 februari.

 

Platooning – hoe werkt het?

Bij een konvooi autonoom rijdende vrachtwagens, rijden vrachtauto’s die ektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste truck fungeert als leider voor de andere vrachtauto’s. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig.

Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt dan wordt er automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens. In de toekomst hebben de chauffeurs in de volgende auto’s de mogelijkheid om iets anders te doen. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden.

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie