Eerste deel nieuwe Botlekbrug geplaatst
| 14:44 | Korneel Luth

Eerste deel nieuwe Botlekbrug geplaatst

Op zaterdag 13 september is rond 19:00 uur het eerste brugdek van de nieuwe Botlekbrug op zijn plek tussen de pijlers van de brug ingevaren.

Bij de eerste poging om het dek in te varen in de vroege ochtenduren ontstond vertraging doordat een sleepkabel brak. Daarna was het juiste getijde voorbij om het brugdek te installeren.

Zaterdagmiddag rond 17:30 uur was het tij weer terug en ging een nieuwe poging van start, ditmaal succesvol.

Eerste deel nieuwe Botlekbrug geplaatst
De tweede poging van het invaren verliep wel succesvol (Twitter-Portpictures.nl)

Onderdeel van verbreding A15

De nieuwe brug is het meest gezichtsbepalende onderdeel van de verbreding van de A15 Maasvlakte – Vaanplein. Het ingehesen brugdek is zo groot als een voetbalveld. De Botlekbrug wordt één van de grootste hefbruggen in Europa. De doorvaarthoogte is verruimd ten opzichte van de oude Botlekbrug waardoor hij minder vaak open hoeft. Ook is de doorvaart breder, zodat de scheepvaart de brug van beide kanten tegelijkertijd kan passeren.

Daarnaast wordt het aantal rijstroken op de brug uitgebreid van 1×1 naar 2×2. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water. Naast de nieuwe brug blijft de Botlektunnel gewoon beschikbaar voor het wegverkeer.

Eerste deel nieuwe Botlekbrug geplaatst
Het eerste brugdek in positie; de tweede moet nog volgen. De verwachting is dat die in het weekend van 26 september wordt ingevaren. (ANP)

Zes heftorens en twee dekken

De nieuwe Botlekbrug wordt een hefbrug met zes heftorens waartussen twee brugdekken hangen. De bouw ervan is in 2011 gestart. Op elke toren zijn twee sets kabelwielen geplaatst. Het brugdek van de nieuwe Botlekbrug kan worden opgehesen en neergelaten via kabels die over deze kabelwielen lopen.

Op dit moment ligt het eerste brugdek op de juiste positie tussen de heftorens. Het tweede brugdek wordt naar verwachting in het weekend vanaf 26 september ingevaren.  

De twee brugdekken komen uit Duitsland. Ze zijn zo geproduceerd dat ze in losse delen over de weg vervoerd konden worden naar Schiedam, met in totaal 220 transporten. Daar, op de werf bij Mammoet, zijn de dekken gemonteerd om in te varen en te plaatsen. De aanpak om in Duitsland te produceren en vervolgens vlakbij de locatie van de brug te monteren is uniek.

Belangrijke schakel vrachtverkeer

De nieuwe Botlekbrug wordt een belangrijke schakel voor het vrachtverkeer. Trucks met gevaarlijke stoffen die niet door de Botlektunnel mogen, moeten de Botlekbrug gebruiken. Bovendien is de brug een alternatief voor de tunnel mocht daar een ongeluk of incident gebeuren.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook:

Botlekbrug bereikt hoogste punt

Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie