Duitse LZV-proef gaat door
| 19:04 | Korneel Luth

Duitse LZV-proef gaat door

Positief LZV-nieuws uit Duitsland: de LZV-proef is op de helft, en gaat ondanks forse weerstand gewoon door.

Dit is bevestigd door de Duitse staatssecretaris van Verkeer Dorothee Bär tijdens een ervarings-uitwisselingsgeprek tussen transportbedrijf Ansorge Logistik, consultancy-firma Risk Guard en railterminal Duss in München.

Ansorge is één van de Duitse transportbedrijven dat deelneemt aan de vijfjarige LZV-proef. Met in eerste instantie twee LZV’s beet Ansorge op 10 februari 2012 het spits af van de Duitse nationale LZV-proef. Inmiddels zijn daar bij Ansorge nog eens twee LZV’s aan toegevoegd. Het bedrijf laat aan heel Duitsland zien dat er helemaal geen reden is om bang te zijn voor de zogeheten Lang LKW.

Met de inzet van deze trucks wordt een derde van de ritten uitgespaard, vergeleken met gewone trucks. Uiteraard bespaart het bedrijf hiermee enorm op dieselkosten, CO2-uitstoot en personeelskosten, zonder dat dit bijvoorbeeld ten koste van de verkeersveiligheid gaat.

Gecombineerd vervoer

Bovendien gaat het in het geval van Ansorge om gecombineerd vervoer. Een deel van het transport gaat namelijk per trein, (tussen München en Keulen). Hiermee wordt één van de grootste tegenargumenten van de anti LZV-lobby ontkracht: namelijk dat de LZV vracht van het spoor af zou snoepen.

Ook de Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße, (Duss), het bedrijf dat 24 railterminals beheert, kan niet aantonen dat de inzet van LZV’s het goederenvervoer per spoor in de weg staat. Wel ziet het bedrijf kansen om met gecombineerd verkeer een deel van de verwachte groei van het goederenvervoer op te kunnen vangen.

“Wij staan positief tegenover alle initiatieven om het gecombineerde verkeer te promoten”, aldus Alexander Stern van DB Networks, grootaandeelhouder van Duss.

Voordeel voor transportbedrijf Ansorge is daarnaast dat de LZV’s, net als gewone trucks in Duitsland, 44 ton mogen wegen als het om gecombineerd vervoer gaat, in plaats van de gebruikelijke veertig ton.

Forse weerstand tegen ‘Gigaliner’

Er is in Duitsland forse weerstand tegen de Lang LKW, die ook wel Gigaliner genoemd wordt; 79 procent van de deelnemers aan een recente enquête liet weten tegen de toelating van LZV’s te zijn. De spoorlobby en de Groenen en socialisten in Duitsland willen ook niets weten van de LZV. Hun argumenten lijken inmiddels achterhaald.

Duitse LZV-proef gaat door
Ansorge laat een belangrijk deel van het LZV-vervoer over het spoor plaatsvinden.

LZV’s zijn niet onveiliger

Een veel gehoord argument van de tegenstanders is dat LZV’s onveiliger zouden zijn op de openbare weg. Maar die angst blijkt onterecht. De trucks van Ansorge zijn bij geen enkel ongeval of bijna-ongeval betrokken geweest. Ook op en rond de railterminal in München waar de LZV’s van Ansorge dagelijks komen, zijn er geen problemen wat betreft de verkeersveiligheid.

Staatssecretaris Bär is overtuigd van het succes van de LZV, maar er is in Duitsland nog een lange weg te gaan. Zo doen slechts zeven van de zestien deelstaten mee. Belangrijke deelstaten als Nordrhein-Westfalen en Baden-Württemberg hebben zich tegen de LZV gekeerd. Bär hoopt dat na de volgende verkiezingen in Duitsland doorgegaan wordt met de LZV.

Duitse LZV-proef gaat door
Staatsecretaris Dorothee Bär (36) van de Christen-democratische CSU is groot voorstander van de Lang LKW.

De bijeenkomst was georganiseerd door Matthias Rathmann, de hoofdredacteur van het Duitse blad Transaktuel. Foto’s: Ansorge Logistik.

Lees ook:

Duitse rechter: LZV’s door heel Duitsland

Tussenbalans Duitse LZV-proef

Eerste Duitse LZV’s onderweg

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie