De trucks zijn getest
| 00:40 | Truckstar Redactie

De trucks zijn getest

De deelnemende trucks van de Truck van het Jaar-verkiezing zijn grondig getest en beoordeeld.

Met de derde testdag is de Truck van het Jaar-verkiezing ten einde gekomen; alle zeven trucks zijn grondig door onze 21 kritische chauffeurs beoordeeld.

Optellen resultaten en bekendmaking

Rest ons nog het optellen van alle resultaten en het bekendmaken van de uitslag. De bekendmaking doen we op twee manieren. In Truckstar 13, die op 28 november verschijnt, en op 22 november tijdens een speciale bijeenkomst waar al onze testchauffeurs bij aanwezig zullen zijn evenals afgevaardigden van de zeven truckmerken.

Poll-deelnemers weten het al

Maar welke truck maakt de meeste kans op de titel Truck van het Jaar 2014 – gekozen door chauffeurs? Als we van de resultaten van onze poll op Truckstar.nl mogen uitgaan, wint de DAF XF.

In die poll stelden we de vraag: Welke Euro 6-truck gaat volgens jou de titel winnen: Truck van het Jaar 2014 – gekozen door chauffeurs?

De DAF XF krijgt maar liefst 42 procent van alle stemmen, (er is 1919 keer gestemd). Een dikke dertig procent van alle stemmers denkt dat de Volvo FH gaat winnen.

Dan valt er aan gat en verwacht negen procent dat de Scania R-serie de titel pakt, acht procent vermoedt de Actros, de Renault T-serie krijgt vier procent van de stemmen, de Iveco Stralis krijgt drie procent van de stemmen, terwijl twee procent verwacht dat de MAN TGX de Truck van het Jaar wordt.

Winnaar moet echt blijken uit resultaten

Echter, na drie dagen lang alle testchauffeurs gesproken te hebben, hun discussies en hun kritiek gehoord te hebben – positief en negatief – is voor ons duidelijk dat er op het eerste gevoel geen truck als overduidelijke winnaar aan te wijzen valt.

Dit moet uit de resultaten blijken, maar de verschillen zullen niet al te groot zijn.

Wat zeggen de testchauffeurs?

Wat viel de chauffeurs op bij de verschillende trucks? Om bij de DAF XF te beginnen – DAF is per slot van rekening titelverdediger – hiervan zeggen de chauffeurs dat het een allemansvriend is. Er zijn erg veel zaken goed aan de DAF.

De Scania R490 wordt geroemd om z’n rijkwaliteiten en zitpositie achter het stuur. De MAN TGX deint maar heeft een plezierig ruime cabine, iets wat ook bij de Mercedes-Benz Actros opvalt. Die heeft tevens een mooi interieur en ziet er stoer uit, maar men voelt zich niet lekker met de linkernie die zichtbaar is door raam in het portier.

De Iveco Stralis Hi-Way wordt vooral geroemd vanwege de pittige motor, en ook het vernieuwde interieur kan velen bekoren, maar de display van de boordcomputer is velen te druk en ingewikkeld. Naar de nieuwe Volvo FH was door velen uitgekeken en bijna iedereen was diep onder de indruk van deze nieuwe Zweed.

De tweede totaal nieuwe auto in ons rijtje was de Renault T-serie. Een auto met gewaagde looks, die bij de meesten goed in de smaak viel. In het echt ziet er beter uit dan op de foto, zo vond men, en het rijgedrag van de truck was volgens velen makkelijk en rustig.

De stem van de chauffeur, die telt

Truckstar organiseert de Truck van het Jaar-verkiezing niet voor niets. Chauffeurs zijn vanuit hun dagelijkse ervaring, hun professionalisme, hun passie voor het vak en hun liefde voor trucks verreweg de beste groep om trucks te kunnen beoordelen.

De stem van de chauffeur is wat ons betreft de beste en de zwaarst wegende. “Daarom is bij Truckstar dit idee ontstaan”, legt Lara Dignum uit, marketing-medewerker bij o.a. Truckstar. “Het idee bestond al, en ik heb het vorig jaar, bij de eerste Truck van het Jaar-verkiezing helemaal uitgewerkt, als onderdeel van mijn stage.”

“Dit jaar liep het opnieuw goed. De chauffeurs hadden er echt lol in en Truckstar bewijst op deze manier wederom dat het een instituut is, een serieuze partij voor zowel chauffeurs als voor de industrie”, aldus Lara. 

De trucks zijn getest
Lara Dignum: “De deelnemende chauffeurs vonden het een eer om aan de Truck van het Jaar-verkiezing mee te mogen doen.”

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie