CNV: Oostblokkers niet vakbekwaam
| 17:04 | Truckstar Redactie

CNV: Oostblokkers niet vakbekwaam

Vakbond CNV vindt dat het opleidingsniveau voor chauffeurs in Oost-Europa “waardeloos en bizar is”.

Met die woorden omschrijft CNV-bestuurder Anton Meijerman het diplomaniveau en de lesmethoden in het voormalige Oostblok. Hij gaat dit bij de EU aankaarten.

Meijerman noemt enkele voorbeelden van hoe chauffeurs in Oost-Europese landen getraind worden: Zo zou in bijvoorbeeld Hongarije een rondje met een truck over de parkeerplaats voldoende zijn voor het halen van het vakbekwaamheidsdiploma internationaal chauffeur.

En, “het internationaal chauffeursdiploma kan worden bemachtigd door twee weken op de computer een serie simulatieritten te maken”, aldus Meijerman. “Voor 350 euro kan zo’n beetje iedereen daar aan dat diploma komen waarna de tolpoorten figuurlijk openzwaaien in heel Europa. Om zo een projectiel van veertig ton of meer ruim baan te gegeven op de openbare weg. Dat is toch levensgevaarlijk!”

Brussel moet niveau opschroeven
Meijerman wil dat Brussel op korte termijn het niveau gaat opschroeven en dat de Europese richtlijnen strikter gehanteerd worden in de Oost-Europese landen.

“Ik vraag vice-voorzitter Peter van Dalen van de transportcommissie van het Europees Parlement om onderzoek te laten doen naar deze praktijken en ze op korte termijn uit te bannen. Deze Oost-Europese lesmethoden ondermijnen het professionalisme in het beroepsgoederenvervoer. En ze halen tevens ondernemingen onderuit in eigen land en andere delen van Europa waar wel bonafide wordt omgegaan met regels en opleidingen. Die zijn bereid om te investeren in eigen mensen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat, om het maar eens zo uit te drukken. Een veiliger verkeer en een soepeler transport”, aldus Meijerman.

Foto: Een clubje van onze Oost-Europese collega’s.

1 Reactie
  1. Wat ik hier lees is maar voor een kwart waarheid.DE HR Anton Meijerman is waarschijnlijk zelf nooit in oost europa geweest en heeft z,n kennis van horen en zeggen van mensen die daar ook nooit zijn geweest laat staan daar contacten te hebben.Hij beweert dat in Hongarije een rondje over een parkeerplaats voldoende is voor het halen van een vakbekwaamheidsdiploma internationaal chauffeur.Dit is pertinent niet waar.Hongarije is het enigste land in Europa naast nederland waar uberhaupt een vakdiploma bestaat.ER MOET DAAR OOK HARD GESTUDEERT WORDEN OM DIT TE BEHALEN.Naast dit diploma moeten alle chauffeurs een psychologische test ondergaan iedere 5 jaar.Dit bestaat al voor er in Nederland ooit een vakdiploma is uitgevonden voor chauffeurs.Deze meneer moet z,n huiswerk een beetje beter maken zodat hij een eerlijk commentaar kan geven en niet zo,n goedkoop slap gelul wat natuurlijk bij veel NL chauffeurs goed binnenkomt.De lesmethoden waar deze meneer over spreekt zijn net zo goed als de Nederlandse.Daar zijn ook vakbekwame beroepschauffeurs die al meer als een half mensenleven achter het stuur hebben gezeten en meer ervaring hebben als menig Nederlandse witte sokken chauffeur die niet verder komt dan de Ruhr en natuurlijk graag Meneer Meijerman geloven.Hier hoor ik niemand over want dat is natuurlijk niet spectaculair.Men moet ophouden hard werkende menen onheus te bejegenen.Dit is veel te makkelijk.Ze kunnen het toch niet lezen en hebben daardoor geen weerwoord en worden genoeg uitgebuit.Waarom denkt U dat deze mensen aan de kist zitten te eten.Omdat ze zo goed worden betaald en behandeld?Het zijn met name onze eigen NEDERLANDSE ondernemingen die omgekentekend zijn of worden en oosteuropese chauffeurs in dienst nemen om nog meer geld in hun zak te steken en alle vrachtprijzen kapot te rijden.Hier moet wat aan gedaan worden.Een EUROPEES CAO.Daar moet wat aan gedaan worden.Daar wonen ook MENSEN.Met stront gooien is veel te makkelijk.Hier houd ik maar op want ik word kwaad.Zoveel nonsens word er geschreven en verteld door mensen zonder enig inzicht.Gaat U eens nadenken voor U spreekt Meneer Meijerman.

    Groeten van een Nederlandse Oosteuropa chauffeur met jarenlange ervaring in oosteuropa en met oosteuropese mensen.
    (By the way,ik zie ook steeds meer NL chauffeurs uit de kist eten.Hoe zou dit komen?Zeker ook de schuld van een oosteuropeaan.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie