| 09:56 | Arjan Olsthoorn

ASKO rijdt als eerste met nieuwe elektrische Scania 45R

ASKO, een Noorse transporteur van levensmiddelen, is de eerste klant ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe generatie BEV regionale elektrische trucks van Scania. Met meer vermogen, een grotere actieradius en een hoger totaalgewicht biedt het volledig nieuwe mogelijkheden voor fossielvrij transport.

De nieuwe elektrische trucks van Scania zullen worden gebruikt door ASKO bedrijven in het hele land. in het hele land, en ze zullen belangrijk zijn voor ASKO om haar doel van fossielvrij fossielvrij transport tegen het einde van 2026. Dit is niet de eerste keer dat ASKO nieuwe en milieuvriendelijke technologie gebruikt. Het bedrijf was ook de eerste die de vorige generatie elektrische Scania-vrachtwagens introduceerde. In de afgelopen jaren heeft ASKO bijna 80 elektrische vrachtwagens van Scania in gebruik genomen.

Pionier

Deze vrachtwagens zijn volledig operationeel en zorgen voor emissievrije leveringen aan ASKO’s kruideniers- en cateringklanten in grote delen van het land. Het bedrijf heeft de ambitie om duurzaam en klimaatneutraal te zijn en streeft naar fossielvrij transport in 2026. Al in 2024 streeft het bedrijf naar fossielvrije leveringen te hebben in de regio Oslo. ASKO is een pionier geweest in de groene verschuiving in Noorwegen en zal voorop blijven lopen bij het gebruik van nieuwe technologie om de uitstoot uitstoot van het eigen transport te verminderen. ASKO was een vroege gebruiker van elektrische vrachtwagens, en al in 2016 werd de eerste elektrische vrachtwagen van Noorwegen in gebruik genomen om ervaring op te doen.

Lees ook: Scania Benelux splitst operationele activiteiten

“Wij willen voorop blijven lopen bij de groene verschuiving in het vrachtwagenvervoer in Noorwegen, en de nieuwe voertuigen van Scania dragen hier in grote mate aan bij,” zegt Tore Bekken, CEO van ASKO. Nieuwe capaciteiten en mogelijkheden De nieuwe Scania BEV Regional, die nu op de Noorse wegen zal rijden, vervangt voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden. De nieuwe elektrische trucks zijn van het type Scania 45R met 450 kW (610 pk) aan continu vermogen. De aandrijflijn bestaat uit drie elektromotoren samengebouwd met een geautomatiseerde zesversnellingsbak. Het accupakket is Scania’s grootste combinatie met een bruto capaciteit van 624 kWh.

De nieuwe trucks zijn gebouwd op een standaard chassis met een wielbasis van 5,35 meter en een bestuurbare bogie-as. Deze trekken tweeassige opleggers trekken die ASKO gebruikt voor veel van haar voertuigen. Met deze combinatie wordt een toegestaan totaalgewicht van 44 ton bereikt. Het Zweedse SKAB levert de carrosserie voor de vrachtwagens, terwijl Zepro de de laadkleppen levert. De koelmotor wordt geleverd door ThermoKing in samenwerking met Frigoblock.

Routes

In een opstartfase zal ASKO’s eerste BEV Regional worden ingezet op de langste routes in het binnenland van Østfold. Op de lange termijn zullen de langste routes, van Vestby naar Kragerø, ook worden gereden met de nieuwe elektrische trucks. De route van 300 kilometer zal worden gereden zonder opladen tijdens de rit.

Scania’s nieuwe regionale BEV’s kunnen worden geleverd met zowel R- als S-cabines. de chauffeur het beste rijcomfort op de markt. Ze zijn ook geïntroduceerd in 4×2 en 6×2-ascombinaties en zijn goedgekeurd voor 64 ton bruto voertuiggewicht. Scania regionale BEV kan worden opgeladen met een laadsnelheid van maximaal 375 kW.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie