Actie in Rotterdam tegen verdringing
| 11:07 | Korneel Luth

Actie in Rotterdam tegen verdringing

Chauffeurs voeren vandaag actie in Rotterdam tegen werk-verdringing in de sector.

De chauffeurs en andere werknemers uit de logistiek voeren actie op verschillende plaatsen in de regio Rotterdam: bij The Greenery in Barendrecht, bij Cobelfret in Rozenburg en bij bedrijven in het Waalhavengebied, (o.a. bij SMC en het Rail Service Centrum).

Samen met de vakbond FNV zullen ze hun collega-chauffeurs informeren over het onlangs gelanceerde tien-puntenplan tegen de werkverdringing in de sector.

Steun van Rotterdamse chauffeurs

Frank Pavias, vakbondsbestuurder: “We zoeken de Rotterdamse vrachtwagenchauffeurs op om steun te krijgen voor ons tien-puntenplan tegen de verdringing in de sector door goedkope Oost-Europese chauffeurs, die worden uitgebuit. We hopen dat zoveel mogelijk chauffeurs onze petitie ondertekenen.”

Pavias: “We starten om 6:00 uur ’s ochtends bij de Greenery in Barendrecht. Vanaf 9:00 uur zijn we bij Cobelfret in Rozenburg om chauffeurs van de net binnenkomende ferry’s te informeren. En aan het eind van de ochtend staan we in het Waalhavengebied, o.a. bij SMC en het Rail Service Centrum.”

Tien-puntenplan

FNV Transport & Logistiek lanceerde vrijdag 25 juli het tien-puntenplan, dat de verdringing van Nederlandse chauffeurs in de Transport en Logistiek verder moet tegengaan. Het plan bevat tien concrete maatregelen, die wat de vakbond betreft morgen ingevoerd kunnen worden.

De bond is ook een online petitie gestart voor het tien-puntenplan: www.fnv10puntenplan.nl.

Aansprakelijkheid

De vakbond wil onder andere dat opdrachtgevers aansprakelijk worden voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren.

Ook wil de vakbond dat de vervoersvergunningen voortaan gekoppeld worden aan het kenteken in plaats van aan de vervoerder en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Tot slot wil de FNV dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

‘Opdrachtgever profiteert’

Egon Groen, eerste cao-onderhandelaar namens FNV Transport en Logistiek: “Opdrachtgevers zijn op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers.”

Onlangs nog legde FNV Transport en Logistiek bloot dat een multinational als IKEA het transport van zijn spullen in Nederland en België laat uitvoeren door Oost-Europese chauffeurs die wekenlang langs de weg moeten bivakkeren.

Foto: Chauffeurs in actie voor ‘gelijk werk, gelijk loon’ bij een Ikea-vestiging. (ANP)

Lees ook:

Chauffeurs wijzen op Ikea-uitbuiting

Ikea-constructie aangekaart in Brussel

Uitbuiting opgepakt door grote media

Chauffeurs ‘plundra’ Ikea

Verrassingsactie bij Wemmers

FNV: Ikea in illegale cabotage

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. Wat jullie als vakbond niet begrijpen, is dat de grootwinkelbedrijven een oorlog voeren om de goedkoopste te zijn. De verlader moet zijn prijs zakken voor het groot winkelbedrijf, want zijn opdrachtgever moet ook lager. Rest hem te bezuinigen op verpakking en logistiek. De Nederlandse vervoerder heeft nauwelijks nog troeven tegenover Oostblok. Truxks zijn dezelfde, diesel en onderhoud idem. Het enig waar nog kan op bespaard worden is de loonkost. Die is gewoon absurd want de kost voor het bedrijf staat niet in verhouding met het nettoloon die wij chauffeurs ontvangen. Jullie actie is dan ook niet juist, Oostblokkers presteren kwalitatief minder, dus kunnen ze ook geen gelijk loon krijgen. Mochten jullie in Den Haag eens een loonkostvermindering gaan bepleiten, dan is er tenminste ruimte voor de verhoging van ons nettoloon en als de kost nog lager kan, gaan vele transporteurs terug met lokale chauffeurs rijden. Maar dit plaatje snappen jullie niet. Alle vakbonden zijn ergens blijven steken met de milleniumbug , we zijn nu toch al bijna 15 jaar verder.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie