Succesvolle eerste klus voor nieuwe CombiMAX van M.J. van Riel
Alles wat nieuw is, wekt bijzondere interesse op. Dat gebeurde ook met de trailercombinatie van M.J. van Riel, die een transformator van 88 ton vervoerde. De focus ligt op de nieuwe CombiMAX van Faymonville. Dit is zijn allereerste klus.
Na twee nachten en in totaal 850 kilometer is de bestemming praktisch binnen handbereik. De 4+6 diepladercombinatie met een totale lengte van 33,5 meter en een totaal gewicht van 155 ton staat klaar voor vertrek in Veghel. De dieplader is geladen met een transformator van 88 ton. De reis begon in Regensburg en voerde hen door heel Duitsland naar Noord-Brabant.
Lage laadhoogte
Gerwin ‘Kubus’ Boemaars is projectmanager bij M.J. van Riel en coördineert het project. Hij werkt al dertig jaar in de sector, dus niets brengt hem van zijn stuk, zelfs niet dit soort opdrachten. Zijn mobiele telefoon gaat voor de zoveelste keer. Hij communiceert zijn instructies duidelijk. “We beginnen nu aan de laatste fase,” zegt hij uiteindelijk en geeft het startsein voor de begeleidende voertuigen en de 4+6 combinatie met flatbed. De valkuilen van de laatste kilometers op de N622 zijn goed bekend. De rotonde wordt meesterlijk overwonnen dankzij de behendige pendelas. Het gele konvooi gaat dan langzaam en veilig door een onderdoorgang. Gerwin Boemaars kan alles zonder stress observeren. “Hier verdienen de dieplader en de lage laadhoogte zich terug, waardoor we de nodige centimeters hebben.”
Achteruit naar het losgebied
De laatste fase bestaat uit achteruitrijden vanaf de hoofdweg naar het transformatorstation. De mobiele kraan van M.J. van Riel wacht hier al. Het team is perfect gecoördineerd. Chauffeur Ed heeft een goed overzicht vanuit zijn Mercedes Arocs 8×4 trekker – waarvoor dit ook de allereerste missie is. Dankzij het stuurbekrachtigingssysteem van de dieplader kan hij ook in enkele seconden het fabrieksgebied in rijden. De CombiMAX, met al zijn modulaire opties en intuïtieve functionaliteit, is bij Ed in goede handen. “Ik krijg steeds meer vertrouwen in het systeem,” zegt hij na de vuurdoop en zijn nieuwe indrukken met het nieuwe modulaire systeem.
Ook interessant: Drie Combimax diepladers voor Flex Rent Specials
Zodra alle kettingen en spanbanden zijn losgemaakt, pakt de kraan de transformator op. Een paar meter van de dieplader vandaan wordt deze met nauwkeurigheid op de aangewezen plek geplaatst. Nadat de lading is verwijderd, keert de dieplader terug naar zijn gebogen voorgespannen positie. Het is een indrukwekkende prestatie die laat zien hoe robuust deze combinaties zijn.
Volle agenda
Chauffeur Ed volgde het lossingsproces slechts terloops. Hij haast zich liever snel van het bedieningselement naar de voor- en achterbogie. Sommige assen worden opgeheven voor lege ritten. Dit vereenvoudigt het manoeuvreren en vermindert bandenslijtage. Ondertussen ruimt de rest van het Van Riel-team de ladingzekering op. Alles gebeurt in een flits. “De volgende projecten zijn al gepland,” meldt Gerwin Boemaars over een volle agenda voor de nieuwe CombiMAX. Hij wijdt zijn hele leven aan internationaal zwaartransport en je ziet meteen dat hij alles weet van zijn vak. Maar dat is het voor vandaag. De CombiMAX heeft succesvol zijn eerste missie volbracht.