Sligro neemt eerste eActros van 25 in gebruik
Sligro Food Group Transport heeft een elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van 25 exemplaren.
Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: “Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.”
De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland. Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.”
Laadaansluiting verplaatst
Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.” Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.”
Chauffeurs blij met vooruitgang
Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.”
Lees ook: Rumping gaat voor het eerst elektrisch
Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld.
De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.”
Samenwerking partners
De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6×2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.”