Truckstar 10/2022
Terwijl de zinderende maand augustus naadloos overgaat in een warme herfst trakteren we jullie in dit nummer op een reportage over chauffeurs in India. Het kan namelijk altijd nog erger. En dan hebben we het niet alleen over de hitte, maar ook over de voertuigen en de arbeidsomstandigheden. Wat zijn in vergelijking onze Europese trucks dan strak, stil en comfortabel. Een kijkje in de Peterbilt van Denise Joyce aan de ander kant van de oceaan, laat ons zien dat het nóg comfortabeler kan. Maar ja, daar zijn de afstanden dan ook naar.
In een vooruitblik op de aanstaande IAA zien we wat de toekomst ons op truckgebied brengt. Maar we kijken niet alleen vooruit, er zijn namelijk heel wat chauffeurs die maar moeilijk afscheid kunnen nemen van hun trouwe werkpaard. De kilometermiljonairs. In deze Truckstar zoeken we er een aantal opnieuw op. Er is dus heel veel oud én nieuw te vinden in dit nummer en in het geval van de Turbostar van Iveco zetten we ze zelfs naast elkaar.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 10-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 10 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Op de truckshow in Nederhemert waren de Belgische trucks ruimschoots vertegenwoordigd, ook de zwarte Volvo’s van GV-Line. Eigenaar van deze showtrucks is Giovanni Vinck (31) uit Maldegem. We ontmoeten hem als hij in Nederhemert de laatste puntjes aan het oppoetsen is voor de truckshow. „We hadden ze gisteren netjes gewassen en gepoetst, maar onderweg naar Nederland hebben we wat regen gehad, dus mogen we weer opnieuw aan de slag”, lacht hij. ,,Beide Volvo-trekkers hebben we helemaal zelf opgebouwd. Vele avonden en weekeinden zijn we bezig geweest. En als ik ze dan zo naast elkaar zie staan, vind ik dat we daar wel in zijn geslaagd.”
De TurboStar, het vlaggenschip van Iveco, werd in 1984 geïntroduceerd. In zijn tijd een imposante truck met een cabine waarbij de chauffeur centraal stond. Jammer genoeg zijn er nog nauwelijks TurboStars van die eerste generatie over. Maar een paar worden er in ons land nog gekoesterd door liefhebbers. Een ervan is Youri Rutte, directeur van de Rutte Groep. „Mijn droom was om ooit zo’n TurboStar te hebben voor de hobby. Die vond ik in Zuid-Italië. Deze truck is nauwelijks blootgesteld aan pekel en daardoor in heel goede staat. In dit nummer een ontmoeting tussen de Turbostar van Youri Rutte en de nieuwe Iveco S-Way TurboStar Special Edition tijdens het Truckstar Festival.
Hoe gaat nu eigenlijk met de kilometerveelvraten die we tot nu hebben gehad? Rijden ze nog? Vele inzendingen volgden na de Facebook-oproep in 2017. De meeste kilometerstanden zaten tussen de miljoen en anderhalf miljoen. Eentje sprong er gelijk uit en torende zelfs hoog boven de rest uit: de DAF XF 105.410 van Van Straalen uit Hoogkarspel. Een indrukwekkende 2,3 miljoen kilometer had deze trekker afgelegd toen we met chauffeur Timo Jansen mee reden naar Italië. Timo had inmiddels net een nieuwe DAF XF 106.550, maar wilde voor Truckstar nog wel een keer met zijn oude trekker die kant op. Het vervolg lees je in deze Truckstar.
Jan Verstegen rijdt bij Van Lith Transport in het Noord-Brabantse Zeeland, waar hij om zes uur ’s morgens met een kop koffie zit te wachten. Hij heeft vanmorgen al even gelost en geladen. Meestal begint zijn werkdag om een uur of twee. „Dan is het rustig op de weg en kun je lekker doorrijden”, verklaart hij als we de poort uitrijden. Het is gezellig in de cabine van Jans nieuwe Volvo FH. „Hij is net een paar weken oud”, vertelt hij. ,,Er is op mijn verzoek ook een dikke geluidsinstallatie ingebouwd’’, en om zijn woorden kracht bij te zetten, dreunt er stevige hardcore door de cabine.
Gezien door de voorruit van Ravi’s truck lijkt het asfaltlint van de Gouden Vierhoek zich tot in het oneindige uit te strekken.
Hoewel het pas zes uur in de ochtend is, begint de atmosfeer al lekker op te warmen. Ondanks de borden die het langzame verkeer aanmoedigen om vooral op de linker rijbaan te blijven blijft Ravi onverstoorbaar op de rechter rijstrook plakken. Dat snellere voertuigen hierdoor gedwongen zijn om met riskante manoeuvres via de rechter vluchtstrook in te halen, interesseert hem geen snars. Voor hem is tijd geld en geld, daar heeft hij niet veel van. India mag dan in een ongekende economische stroomversnelling zitten, eenvoudige mensen zoals hij merken daar bitter weinig van.