Fijn vooruitzicht voor Nederlandse chauffeurs: de Duitse snelweg A7 tussen Göttingen en Hannover is vanaf eind 2020 aan beide zijden driebaans. Maar intussen groeit de zorg om het aandeel van private investeerders bij de Duitse wegenbouw.
Verkeersminister Olaf Spies (SPD) van de deelstaat Nedersaksen mocht maandag de symbolische eerste spade in de grond steken op het te verbreden wegtracé tussen Kreis Northeim en Kreis Goslar.
Bankroet
De sociaal-democraat maakte van de gelegenheid gebruik om zijn ergernis te uiten over de vele private investeerders die bij de klus zijn betrokken. ,,Verkeersprojecten die tot stand komen in een samenwerkingsverband tussen private en overheidspartijen zijn niet per definitie sneller klaar of goedkoper uit’’, zo meldde Spies aan een Duits persbureau. Spies noemde als voorbeeld de problemen bij het private consortium A1 Mobil dat eerder een aandeel had in een wegenbouwproject op de Duitse A1 tussen Hamburg en Bremen. Het bedrijf staat naar verluidt voor een bankroet.
Maut
Spies is verder niet gelukkig met het feit dat het door Franse bedrijven gedomineerde consortium ‘via Niedersachsen’ dat het 29 kilometer tellende stuk snelweg van de Duitse A7 verbreedt, de komende dertig jaar een deel van de ‘Maut’ mag opstrijken. De door sociaal-democraten en groenen geleide regering van de deelstaat Nedersaksen had ernstige bedenkingen bij de wegverbreding. De linkse coalitie vreest voor aanzienlijke meerkosten. Een SPD-parlementslid becijferde dat de verbreding van de A7 wel eens 20 miljoen euro goedkoper zou kunnen uitpakken, wanneer de aanleg alleen door de staat zou zijn gefinancierd. De landelijke verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) heeft de plannen echter doorgezet, vanwege het economische belang van de verbinding.
Als alles goed gaat is de gemoderniseerde A7 eind 2020 klaar, overigens twintig jaar later dan oorspronkelijk gepland.
Lees ook: Duitsland scherpt eisen winterbanden trucks aan.
Duitsland staat dashcambeelden als bewijs in civielrecht toe.