*

LNG
| 08:59 | Rik Werner

‘Verkoop trucks met alternatieve aandrijflijn blijft ver achter, overheidsingrijpen noodzakelijk’

Het gebruik van trucks die rijden op alternatieve brandstoffen komt in het Nederlandse goederentransport nauwelijks van de grond, terwijl Nederland in transport en logistiek ver achter loopt bij de Europese CO2-reductiedoelstellingen. De overheid moet ingrijpen en bijmengen van biobrandstoffen bij reguliere fossiele brandstoffen moet worden gestaakt.

Dat zeggen ING, TVM verzekeringen en onderzoeksbureau Panteia in een gezamenlijk opgestelde sectorstudie. De transport- en logistieksector verduurzaamt onvoldoende, zo menen de drie partijen.

Snelle overgang

Zo zijn er in de ogen van de onderzoekers veel te weinig tankstations waar alternatieve brandstoffen zoals CNG en LNG getankt kunnen worden. ‘Ook is er grote twijfel bij transporteurs of de alternatieve brandstoffen voor lange tijd, op voldoende locaties en tegen een constante prijs te verkrijgen zijn’, aldus de onderzoekers.  Volgens hen leidt dit tot een impasse: transportbedrijven investeren nauwelijks in alternatieve brandstoffen en door de aantrekkende economie schaffen zij nu trucks aan met conventionele dieselmotoren. Om deze impasse te doorbreken is er, aldus de sectorstudie, snel regulering noodzakelijk die zekerheid biedt over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van alternatieve brandstoffen. De onderzoekers menen dat de transport- en logistieksector ver achter ligt bij haar doelstellingen om de CO2-uitstoot significant te verlagen. ‘Een snelle overgang naar alternatieve brandstoffen in de sector is daarom noodzakelijk om aan de strenge doelstellingen te kunnen voldoen’, meldt de sectorstudie.

Volvo LNG

Meer regulering noodzakelijk

Om de impasse waar de transport en logistiek-sector in is beland te doorbreken is volgens ING, TVM en Panteia snel meer overheidsregulering vereist. ‘Omdat ieder vervoerssegment een specifieke eigen oplossing vraagt, kan de overheid sturen en duidelijkheid scheppen door voor elk segment een keuze voor te schrijven die het beste werkt om verduurzaming te realiseren’, zo staat in de sectorstudie te lezen. ‘Zo is in de steden elektrisch rijden het beste alternatief omdat stedelijk vervoer schone en stille voertuigen vereist. Voor het binnenlandse vervoer is biobrandstof, zoals bio-CNG, het beste alternatief in de overgang naar elektrisch, omdat actieradius en vermogen zich nog verder moeten ontwikkelen.’ Volgens de onderzoekers zijn voor het internationale vervoer en zwaar transport biobrandstoffen (zoals bio-LNG en uiteindelijk waterstof) de beste optie, met het oog op de actieradius. De onderzoekers menen verder dat het bijmengen van biocomponenten in reguliere fossiele brandstoffen gestaakt moet worden, omdat deze praktijk grote verduurzamingsstappen zou tegenhouden.

CNG

Begin dit jaar reden in ons land 900 trucks zwaarder dan 3,5 ton op een alternatieve brandstof, op een wagenpark van 196.000 vrachtwagens. Aardgas (CNG en LNG) is volgens de sectorstudie momenteel het meest ingezette alternatief. Er rijden nu ruim 500 vrachtwagens op CNG en bijna 300 op LNG. Momenteel hebben alleen Scania, Iveco en Volvo affabriek trucks op CNG of LNG in hun leveringsprogramma. In Nederland rijden nog geen 70 elektrische trucks en slechts 6 vrachtwagens op waterstof. Dat kan veranderen, nu Tesla 26 oktober het doek haalt van haar eerste elektrische truck, terwijl MAN in 2021 de serieproductie van e-trucks start. Nieuwkomer Nikola belooft datzelfde jaar met brandstofcel trucks op de proppen te komen. Hoe dan ook concluderen de onderzoekers dat ten opzichte van vijf jaar geleden het aantal trucks met een alternatieve aandrijflijn in ons land nauwelijks is toegenomen. ‘Er is een inhaalslag te maken’, luidt de slotsom.

Lees ook: Daar zijn ze dan: Volvo presenteert LNG-versies FH en FM.

Pompen Rolande schakelen geleidelijk over op bio-LNG.

Utrecht weert per 2025 truck met verbrandingsmotor uit binnenstad.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie