Volvo LNG
| 10:00 | Rik Werner

Daar zijn ze dan: Volvo presenteert LNG-versies FH en FM

Het zat er al even aan te komen, maar Volvo heeft vandaag dan eindelijk online het doek gehaald van haar nieuwe reeks LNG-trucks. Het Zweedse merk gaat de concurrentie op het gebied van Liquefied Natural Gas aan met Scania en Iveco. Bestellen kan al voor de jaarwisseling.

Volvo claimt, zoals mocht worden verwacht, een flinke milieuwinst. De LNG-gestookte FH en FM-modellen zouden, al naar gebruik van LNG of bio-LNG, 20 tot zelfs 100 procent minder CO2 uitstoten dan de traditionele Euro 6-dieselversies. Met motoren van 420 of 460 pk zouden de vrachtwagens, aldus Volvo, geschikt zijn voor zwaar regionaal en internationaal transport. De 460 pk-motor levert een maximaal koppel van 2.300 Nm; de uitvoering van 420 pk produceert 2.100 Nm. Dit komt overeen met Volvo’s dieselmotoren.

Volvo LNG

Dieselprincipe

In plaats van een ottomotor met bougie-ontsteking, worden de LNG Volvo’s aangedreven door de bekende G13C 6-cilinder krachtbronnen die gebruik maken van het dieselprincipe. De Zweedse fabrikant meent dat deze ‘dualfuel’ keuze de rijeigenschappen, het brandstofverbruik en de betrouwbaarheid ten goede komt. Volvo claimt dat het gasverbruik gemiddeld 15 tot 25 procent lager ligt dan bij de LNG-trucks van de concurrentie (lees: Scania en Iveco). De variant met de grootste brandstoftank, 205 kg, zou een actieradius hebben van 1.000 kilometer. Niet het grootste rijbereik overigens in de ‘LNG-klasse’. Ter vergelijking: de Iveco Stralis Natural Power met 400 pk-krachtbron komt 1.500 kilometer ver.

Volvo LNG

Direct ingespoten

Tanken duurt volgens Volvo ongeveer even lang als het vullen met diesel. Tijdens het rijden wordt de diepgekoelde brandstof (- 125 graden Celsius) opgewarmd, onder druk gebracht en omgezet in gas voordat het direct in de motor wordt ingespoten. Om het gas tot ontbranding te brengen, wordt een geringe hoeveelheid diesel toegevoegd op het moment van inspuiten. Volvo Trucks zegt nu samen te werken met gasleveranciers en klanten om de LNG-infrastructuur in Europa uit te breiden.

Volvo LNG

Klimaatvoordelen

,,Aardgas biedt duidelijke klimaatvoordelen, het is in veel landen concurrerend geprijsd en er zijn voldoende reserves om het gebruik op grote schaal te rechtvaardigen”, zegt Volvo’s milieu- en innovatiedirecteur Lars Mårtensson. ,,Onze focus op LNG-voertuigen schept nieuwe voorwaarden voor klanten die kostenefficiënte transporten willen uitvoeren met een laag brandstofverbruik. Tegelijkertijd zorgen we dat zware trucks aanzienlijk minder belasting voor het milieu opleveren.”

Volvo LNG

Klanten kunnen straks kiezen uit trekkers (4×2, 6×2, 6×4) en bakwagens (4×2, 6×2, 6×4) met een bGVW of terreingewicht tot 60 ton voor regionaal en internationaal transport. De eerste leveringen hebben vermoedelijk in de eerste helft van 2018 plaats.

Lees ook: Pompen Rolande schakelen geleidelijk over op bio-LNG.

LNG-transport met LNG-truck na aanpassing spelregels voortaan toegestaan.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie