Rolande
| 12:16 | Rik Werner

Pompen Rolande schakelen geleidelijk over op bio-LNG

De Liquefied Natural Gas-tankstations van Rolande schakelen vanaf 2020 geleidelijk over op bio-LNG. Het betreft in beginsel dezelfde brandstof als traditionele LNG (methaan), maar dan verkregen uit vergisting van biomassa.

Dat bevestigt Herbert Boender, operations director bij Rolande, tegenover Truckstar tijdens de Iveco Business Days in Loon op Zand. Om de overschakeling mogelijk te maken worden er de komende jaren twee nieuwe installaties gebouwd, waar biomassa wordt omgezet in bio-LNG. Waar die worden gerealiseerd, is volgens Boender nog niet bekend.

Bijmengen

,,Naar mate de productie verder op gang komt, kunnen we bio-LNG in grotere percentages mengen met de gebruikelijke LNG. Dat gebeurt voor de gebruiker ongemerkt, want de calorische waarde blijft exact hetzelfde. Het blijft onderaan de streep gewoon vloeibaar methaan. Of de basis aardgas of biomassa is, maakt voor de otto-motor van de truck niet uit.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat Rolande volledig op bio-LNG overschakelt. In Nederland staat momenteel één afvalenergiecentrale die biomassa verwerkt. Het betreft de centrale van Attero in Wijster.

Nieuwe tankstations

Boender verwacht dat met de introductie van de CO2-neutrale brandstof de acceptatie van (bio-) LNG als truckbrandstof voor de lange afstand in ons land aan populariteit zal winnen, en dat ook de bedenkingen bij milieugroeperingen zullen afnemen. Boender: ,,Die willen immers van aardgas uit Slochteren af.’’ Reeds een jaar eerder, in 2019, hoopt Rolande vier nieuwe LNG-tankstations in Nederland en België te kunnen openen. Het bedrijf heeft momenteel in ons land acht LNG-pompen operationeel. ,,Hoe groter de dekkingsgraad, hoe beter’’, zegt Boender. ,,Bovendien is het goed nieuws dat ook Volvo binnenkort LNG-trucks op de markt brengt, naast Scania en Iveco. Dat maakt het ook voor andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld Shell, aantrekkelijk nieuwe LNG-pompen te bouwen.’’ Rolande beschouwt bio-LNG als hét milieuvriendelijke alternatief voor dieseltrucks die lange afstanden afleggen.

Boender zegt verder te hopen dat de overheid ook een bijdrage wil leveren om de acceptatie van bio-LNG te vergemakkelijken. ,,De accijns van bio-LNG is even hoog als de accijns op reguliere LNG. Die zou wat ons betreft écht omlaag moeten.”

Trucks

Blijkens cijfers van Iveco staan er per 1 januari van dit jaar 900 trucks op alternatieve brandstof in ons land geregistreerd. Daarvan rijden er 320 stuks op LNG. Iveco heeft als doelstelling dat er dit jaar in heel Europa 2.000 nieuwe LNG-trucks worden verkocht. Die doelstelling wordt volgens Dolf Lutterman, algemeen directeur Iveco NLS, gehaald. Al waarschuwt hij voor een stilstand, althans voor wat betreft de acceptatie van alternatieve truckbrandstoffen in ons land. ,,Het kan sneller. We moeten er met zijn allen de schouders onder zetten.”

Lees ook: LNG-transport met LNG-truck na aanpassing spelregels voortaan toegestaan.

Rolande breidt LNG-netwerk uit met overname ENN Clean Fuels.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie