Iveco wil haar positie in het bouwtransport uitbreiden. Naast de X-Way offroad modellen levert Iveco ook de T-Way. Dat is een truck voor het bouwtransport, specifiek voor het offroad werk met bouw details zoals de stalen bumper uit drie delen en een opstap achter de cabine.
De Iveco T-Way 10×4 kwam als 8×4 uit de fabriek, waarna Veldhuizen Trucks er een luchtgeveerde, liftbare en sturende middelste as onder bouwde. Het resultaat is een 10×4 met een laag eigen gewicht, een robuuste bouw en een hoog netto laadvermogen. Door de extra as ontstond er een kipper met een totaal terreingewicht van 49 ton op kenteken. Het eigen gewicht van de opgebouwde kipper, compleet met een geïsoleerde Ruizeveld kipperopbouw mét asfaltsnip en milieukleppen bedraagt slechts 18.650 kilo. Dat betekent dus een netto laadvermogen van 30,35 ton.
32 tons tandemstel
Afgezien van de luchtgeveerde, middelste as is het chassis volledig parabool geveerd. Daarmee is de Iveco vooral een robuust voertuig met lage onderhoudskosten door de eenvoudige bouw. Toch heeft het comfort niet te lijden onder deze keuze. De truck rijdt zelfs in onbeladen toestand opvallend comfortabel. Voor een korte draaicirkel werd wielbasis ingekort en de uitlaat aan het chassis verplaatst. Verder werd er een verplichte front underrun protectie (FUPS) aangebracht onder de bumper.
Lees ook: Zes Iveco’s voor Voets Transport
Het nieuwe aangedreven tandemstel van Iveco is technisch goed voor 32 ton. Dit nieuwe tandemstel is lichter, onder meer door de toepassing van schijfremmen. Verder is er veel aandacht besteed aan het verminderen van interne wrijving in de assen, onder meer door een speciale olie toe te passen. De aandrijflijn is van het beproefde Iveco concept, namelijk met de 510 pk sterke 13 liter Cursor krachtbron, dus zonder EGR of actief roetfilter. Deze techniek past bij het robuuste ontwerp van de T-Way, want geen EGR betekent lagere onderhoudskosten.
Offroad software
Als versnellingsbak is er gekozen voor de 16 traps ZF TraXon met offroad software. Daarmee is het schakelen tussen voor- en achteruit razendsnel mogelijk, zonder eerst voor neutraal te kiezen. Reuze handig in het terrein, als er even gespeeld moet worden om weg te komen. Het aangedreven tandemstel is overigens voorzien van langs- en dwars sperren die eenvoudig met een draaiknop in te schakelen zijn. De Iveco T-Way is leverbaar met de getoonde dagcabine of met een slaapcabine variant.
Lees ook: Nieuwe Arocs 10×8 voor Remmink & Zn