Remmink
| 14:20 | Arjan Olsthoorn

Nieuwe Arocs 10×8 voor Remmink & Zn

Remmink & Zn uit Den Ham vervoert alles wat er maar in een kipper past met een vloot van 18 trucks. Het merendeel daarvan zijn terreinwaardige kippers in 8×8 en 10×8 configuratie. Remmink & Zn nam onlangs een nieuwe Mercedes-Benz Arocs 5048 10×8 in gebruik.

Een door Veldhuizen Trucks aangepaste kipper met een totaal GVW van 50 ton. Dat totaalgewicht wordt gehaald door de wettelijke aslasten van 10,5 ton voor de twee voorassen, 10 ton voor de toegevoegde liftas en twee keer 9,5 ton voor de beide, starre achterassen.

‘Aanvankelijk sceptisch’

De vloot van W.Remmink & Zn omvat naast drie trekkers met kipper-opleggers elf 8×8 kippers, drie 10×8 kippers en een 6×6 kipper met autolaadkraan. De werkzaamheden van het bedrijf vinden vooral plaats in het Oosten en Noorden van het land, maar ook de polders en het midden van het land worden bediend.

“Wij rijden zand, grind, grond en wat er maar voorkomt in onder aanneming en verhuur. Onze trucks moeten lang mee gaan, meestal rond de tien jaar. Betrouwbaarheid, degelijkheid en lage onderhoudskosten zijn voor ons dan ook van het grootste belang. In 2018 kochten we onze eerste Mercedes-Benz Arocs, een 8×8 Wide Spread van Veldhuizen Trucks. Ik ben heel eerlijk dat ik aanvankelijk sceptisch was over dat systeem. Wij doen alle kleine onderhoud zelf in onze eigen werkplaats, maar voor dat stuursysteem heb ik toen een onderhoudscontract afgesloten voor tien jaar. Veldhuizen had daarvoor het vertrouwen in zijn eigen systeem en dat begrijp ik ook, want nu, inmiddels vijf jaar later kan ik melden dat het een foutloos en degelijk systeem is,” vertelt Harry Remmink.

Lage onderhoudskosten

Door de uitstekende ervaringen met de eerste Arocs kocht Remmink later een gebruikte Arocs 10×8 bij Veldhuizen Trucks. Een stoere vijf asser op hoge wielen en met een star tandemstel. “Die configuratie beviel mij meteen en de aandrijflijn had zich onder de 8×8 al bewezen. Alles is overbemeten onder de Mercedes waardoor het lang mee gaat. Daarbij komt dat zo’n 10×8 met een star tandemstel en bladvering mij erg aanspreekt. Het is relatief eenvoudig van opzet en bijzonder solide. Die truck doet het uitstekend in de praktijk en de onderhoudskosten zijn laag. De chauffeur is er blij mee en problemen zijn tot nu toe uitgebleven. Toen we vorig jaar voor de investering in een nieuwe 10×8 stonden was de keuze dan ook snel gemaakt.”

Beproefd concept

De nieuwste Mercedes-Benz Arocs 10×8 die door Veldhuizen werd geleverd is volgens het zelfde, beproefde concept gebouwd. Een af-fabriek 8×8 werd door Veldhuizen Trucks voorzien van een extra, liftbare middelste as en hoge wielen. De bladgeveerde truck werd voorzien van een Hyva kipperopbouw en rijdt sinds eind 2022 in de Remmink vloot. Voor het eerst werd er gekozen voor het Mirrorcam systeem van Mercedes waarbij de spiegels vervangen zijn door camera’s.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie