Hoge dieselprijzen, een dalende vraag naar transport en toenemende concurrentie vanuit het buitenland staan het herstel van de transportsector in de weg.
Dit blijkt uit de conjunctuur-enquête die branche-organisatie TLN ieder kwartaal houdt onder haar leden. De bedrijvigheid, winstgevendheid en omzet van transportbedrijven liggen weer net zo laag als twee jaar geleden, zo constateert TLN.
Goedkope chauffeurs in binnenlandwerk
TLN stelt ook vast dat de vrachtprijzen onder druk staan, en zegt dat dit mede door overcapaciteit komt. Er is te weinig vrachtaanbod en bovendien lijdt het transport onder het aandeel binnenlandwerk dat momenteel door goedkope Oost-Europese chauffeurs wordt gedaan, zo zegt TLN.
Bedrijvigheid, winst en omzet
Maar liefst 43 procent van de gevraagde ondernemers meldt een lagere bedrijvigheid ten opzichte van hetzelfde kwartaal 2011. In lijn met deze daling is de omzet over het eerste kwartaal van 2012 met 3.7 procent teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral kleine transportondernemers hebben het zwaar en zien hun omzet met gemiddeld 6.5 procent teruglopen. Deze bedrijven hebben nauwelijks nog vet op de botten om de crisis te kunnen doorstaan.
Dieselprijs
Bovendien ligt de dieselprijs momenteel anderhalf keer hoger dan in 2009. Veel transportbedrijven hebben moeite om verladers gemaakte afspraken na te laten komen. In veel contracten zijn brandstofclausules opgenomen die verladers verplichten hogere vrachttarieven te betalen bij gestegen brandstofprijzen.
Stoppen en faillissementen
Het aantal bedrijven dat stopt of failliet gaat onderschrijft dit alles. In het eerste kwartaal gingen 65 transportbedrijven failliet, een flinke stijging vergeleken met 44 bedrijven in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het aantal bedrijfsbeëindigingen steeg van 135 in het eerste kwartaal van 2011 naar 155 in de eerste drie maanden van 2012.
“Het belang van rigoureuze maatregelen die het economisch vertrouwen en herstel stimuleren, was de laatste jaren nog nooit zo hoog”, aldus TLN-voorzitter Alexander Sakkers.
Foto: Het aandeel binnenlandwerk (en buitenlandwerk) dat momenteel door goedkope Oostblokkers wordt gedaan, is zeer zorgelijk. Daarnaast zien ook veel TLN-leden zich genoodzaakt om goedkope chauffeurs uit Oost-Europa in te zetten.