Belgische Defensie plaatst opnieuw order bij DAF
In aanvulling op de eerdere order van 879 all wheel drive CF Military trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor 9 zware trekker/oplegger-combinaties voor het snel en veilig bergen van voertuigen in inzet- en conflictgebieden. Levering van deze combinaties zal plaatsvinden in 2024.
Het gaat bij de opdracht om complete combinaties. Bestaande uit vier-assige CF Military trekkers met aandrijving van alle wielen en 3-assige, uitschuifbare diepladers van Broshuis. De trekkers zijn uitgerust met een gepantserde cabine van de laatste generatie. Deze biedt de inzittenden een optimale bescherming tijdens militaire opdrachten.
Off-road-capaciteiten
Voor de CF Military modellen werkt DAF nauw samen met het gerenommeerde Tatra Trucks in Tsjechië. Dat resulteert in een uniek chassis-concept met een eersteklas aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging wordt gemonteerd. Dit geeft de CF Military ongeëvenaarde off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. De bergingsvoertuigen die nu door de Belgische Defensie zijn besteld, worden aangedreven de 12,9 liter Paccar MX-13 motor met een vermogen van 340 kW/460 pk.
Tatra Defence Vehicles levert de geavanceerde gepantserde cabines. Daarbij maakt men gebruik van componenten van de cabines van de DAF CF-serie. Deze produceert DAF Trucks in België.
Onderhoud
Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military combinaties verzorgen. Daarbij speelt het professionele DAF-dealernetwerk in België een cruciale rol. Voor onderhoud buiten de Belgische landsgrenzen staat het DAF dealernetwerk wereldwijd ter beschikking, evenals de ongeëvenaarde DAF ITS hulpdienst. Voor een toonaangevende beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie rekenen op de steun van Paccar Parts.
Lees ook: Hoogteproblemen Scania Gryphus opgelost
“We zijn erg trots dat we deze tweede order van de Belgische Defensie hebben ontvangen”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. “Dit bewijst eens te meer dat DAF ook voor militaire toepassingen, toonaangevende transportoplossingen biedt. We kijken ernaar uit om in de toekomst ook andere krijgsmachten van dienst te zijn met de DAF CF Military trucks.”
De nieuwe opdracht van Belgische Defensie volgt op een eerdere order dit jaar voor de levering van 879 4×4 en 8×8 voertuigen tussen 2022 en 2025.
De trucks voor Nederland worden gewoon bij Scania in Zwolle gemaakt en zijn dus 100% Nederlands.
In mijn diensttijd reden we ook met DAF’s die waren met shelter ook niet te hoog.
Wat je in je eigen dorp kunt krijgen koop je ook niet 200 km. verderop ! !
Ik vind het gewoon belachelijk dat Nederland ipv een deels eigen product Scania gekozen heeft.
En die defensie specialisten in nederland kozen voor Scania met originele leegloop banden,want wij hebben zelf geen product wat aan de eisen voldoet.Te hoog..ontheffing RDW.