Scania Gryphus
| 14:56 | Arjan Olsthoorn

Hoogteproblemen Scania Gryphus opgelost

Onlangs maakte Defensie melding van het feit dat de Scania Gryphus 100kN High Operational (HO), inclusief container, niet voldeed aan de maximale hoogte van 4 meter. Nu meldt de truckfabrikant dat het probleem is opgelost en de legertrucks voldoen aan de regelgeving.

Scania is naar aanleiding van de melding van Defensie een onderzoek gestart. De truckfabrikant laat weten dat het maatregelen heeft geïdentificeerd om de maximale hoogte van de Gryphus binnen de normen te krijgen. Defensie is akkoord gegaan met de voorgestelde oplossing. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de metingen van Scania inmiddels gevalideerd en in overeenstemming verklaard met de betreffende EU-regelgeving.

Hoogteprobleem

Het robuuste ontwerp van de Gryphus is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden met zware lading én op de plaatsing van een gepantserde cabine. Deze cabine is uitgevoerd met ballistische bescherming en voegt dan een aanzienlijk gewicht aan het voertuig toe. Dit extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en de vering enkele centimeters ingedrukt worden. De hele configuratie van vering, ophanging en banden is bij aflevering en ingebruikname door Defensie hierop ingericht. Bij regulier gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig iets hoger. Daardoor werd de maximale hoogte overschreden.

Lees ook: Te hoge Scania Gryphus mag openbare weg weer op

Het pakket aan maatregelen omvat diverse ingrepen. Gezamenlijk brengen deze de totale hoogte van het voertuig in lijn met de geldende regelgeving. Zo zijn er nieuwe instructies voor het afregelen van de bandenspanning. Tevens is de benodigde software waarmee men dit controleert aangepast. Daarnaast is het nog steeds te verwachten dat, zoals bij ieder nieuw geleverd voertuig het geval is, het voertuig gedurende het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken.

Met een ‘update-campagne’ gaat Scania zo snel mogelijk de reeds geleverde Gryphus 100kN High Operational (HO) voertuigen aanpassen. Hiervoor treft men nu de nodige voorbereidingen om dit via de voorgeschreven standaarden te laten verlopen. Scania heeft de coördinatie van de overeengekomen aanpassingen en draagt hiervan ook de kosten. Uiteraard past men de nieuwe standaard ook toe voor alle voertuigen die nog geproduceerd en afgeleverd moeten worden.

6 Reacties
  1. @Jaap, daf is net zo Nederlands als Scania ze worden beiden hier gebouwd meer niet.
    Daf is Amerikaans en Scania inmiddels Duits de oorsprong ligt wel in een ander land maar alles word bepaald door Paccar.

  2. Hahahah heb dat filmpje gekeken en constateer dat die auto ook zo vast staat in het zand… topper die scamnia 8×8 🤣.
    Alles retour brengen naar Zwolle en je eigen Hollandse dafs bestellen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie