Komen er chauffeursbanen bij in 2015? Nee, denkt meer dan driekwart van de ruim duizend deelnemers aan onze poll.
In 2015 zou onze economie weer moeten aantrekken. Met 1,5 procent, volgens een raming van het Centraal Planbureau (CPB). Bovendien daalt de werkloosheid licht, zo verwacht men. De export trekt aan, onder andere als gevolg van de zwakke euro en ook de binnenlandse consumptie neemt toe, evenals de activiteiten in de bouwsector.
Grotere vraag naar transport tot gevolg
Dit alles zal direct een grotere vraag naar transport tot gevolg hebben. Je zou verwachten dat er daarmee ook meer vraag komt naar chauffeurs, zeker ook gezien het feit dat steeds meer oudere chauffeurs met pensioen gaan. Maar de stemming onder deelnemers aan onze Truckstar.nl-poll staat hier haaks op.
Oostblok grote boosdoener – 77% ziet geen herstel
‘Nee, ik denk wel dat de economie aantrekt maar dat de meeste nieuwe chauffeursbanen naar goedkope Oostblok-chauffeurs gaan’, gaf maar liefst 49 procent van de deelnemers als antwoord op de vraag: ‘Wat denk jij, zullen er meer banen komen voor chauffeurs in Nederland in 2015 of niet?’
Nog eens twintig procent antwoordde: ‘Nee, ik denk dat de Nederlandse chauffeur een uitstervend ras is in transportland.’
Daarnaast denkt acht procent dat de economie juist niet zal herstellen, maar blijft haperen, met als gevolg dat er geen nieuwe chauffeursbanen bij komen in 2015.
Maar liefst 77 procent van alle 1.061 deelnemers gelooft dus niet in herstel van de werkgelegenheid onder chauffeurs. En bijna zeventig procent van de deelnemers aan de poll ziet het probleem in Oost-Europa liggen.
Slechts 23% is positief: droevige uitslag
Slechts 23 procent ziet in 2015 wel verbetering komen. Elf procent van de deelnemers zegt: ‘Ja, want ik denk dat de economie aantrekt en er daarom meer chauffeurs nodig zijn’, terwijl twaalf procent zegt: ‘Ja, want ik denk dat de vergrijzing nu echt merkbaar wordt en dat steeds meer collega’s met pensioen gaan.’
De uitslag van deze poll is droevig en helaas geen verrassing. Het barst van de Oost-Europees gekentekende trucks op onze wegen en het is maar de vraag of er echt iets gedaan kan worden tegen de oneerlijke concurrentie, om onze werkgelegenheid te behouden en de transporttarieven op betere niveaus te krijgen.
Binnenlandse markt en bouw
Aan de andere kant laten partijen als de FNV het er niet bij zitten en proberen zij transportbedrijven aan te pakken en verladers op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Bovendien moet het aantrekken van de binnenlandse markt en de bouw wel degelijk positieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in het Nederlandse wegtransport. In hoeverre dat daadwerkelijk tot nieuwe banen leidt valt nu nog niet te zeggen.
Op onze eigen vacaturebank TruckstarWerk verschijnen gelukkig geregeld goeie nieuwe chauffeursvacatures. Zoek jij een nieuwe baan? Dan loont het zeker de moeite eens op TruckstarWerk te kijken.
Foto: Tienduizenden goedkoop betaalde Oost-Europese chauffeurs hebben West-Europa als vast werkgebied en verdringen West-Europese chauffeurs van de arbeidsmarkt.
Lees ook:
Van den Bosch moet Nederlands loon betalen
Ikea-constructie aangekaart in Brussel
Chaufeurs wijzen op Ikea-uitbuiting