Van Kuijk Groep heeft drie elektrische Volvo’s FH aangeschaft. De eerste twee voertuigen zijn reeds geleverd door BAS Truck Center. De trucks worden ingezet bij opdrachtgever Bonda voor het transport van diervoeding. De derde truck wordt op korte termijn afgeleverd en ingezet bij waterschap Delfland voor het transport van vloeibaar zuiveringsslib.
Van Kuijk Groep is een familiebedrijf dat is opgericht in 1968. Inmiddels staan de broers Bart en Coen van Kuijk aan de leiding. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met transportwerkzaamheden in de agrarische sector. Een vloot van 85 eigen trucks worden ingezet op 4 verschillende divisies. Onder de naam Vakutrans verzorgt het bedrijf mesttransport, -handel, op- en overslag en -verwerking, transport van reststromen en bieten in de wintermaanden. Onder de naam Koenen B.V. wordt het transport van aardappelen en veevoeders met tankwagens en kipper/walking floors verzorgd.
Het besluit om te investeren in elektrische trucks is ingegeven door de ambitie van Van Kuijk Groep om het bedrijf te verduurzamen en te voldoen aan de toekomstige verplichtingen op het gebied van duurzaamheid. Deze visie wordt ondersteund door een aantal opdrachtgevers die tevens bereid zijn om mee te werken aan dit duurzaamheidsinitiatief.
Uitdagingen
Van Kuijk Groep verzorgt inmiddels al geruime tijd het transport voor Bonda, het circulaire onderdeel van Agrifrim. De eerste twee Volvo FH Electric trekkers worden daar nu ingezet voor het vervoer van diervoeding. Coen van Kuijk, directeur Van Kuijk Groep: “Ik wist dat Bonda duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Het leek mij een mooi moment om samen de mogelijkheden te bespreken voor de inzet van elektrische vrachtwagens. Bij Bonda waren ze daar direct heel enthousiast over.”
Lees ook: Deze combinatie vervoert acht lege 20-voets containers
Elektrische vrachtwagens zie je nog niet veel rijden, zeker niet in de agrarische sector. Het vergt wel wat van de organisatie. Het gaat hier namelijk om trucks met een pompunit op de tankwagen. Doordat er niet of nauwelijks andere bedrijven elektrisch rijden en deze uitrusting nodig hebben, hebben Van Kuijk Groep en Bonda hiervoor het een en ander moeten uitvinden. Bij de keuze voor Volvo Trucks speelde het vertrouwen in de technologie van Volvo een belangrijke rol. Daarnaast heeft de begeleiding vanuit BAS Truck Center en het sterke partnership tussen Van Kuijk Groep en Volvo Trucks het vertrouwen gegeven om gezamenlijk deze uitdaging aan te gaan.
Efficiënt opladen
De oplaadinfrastructuur voor de elektrische trucks is ingericht met snellaadpalen met een vermogen van 250 kW/h. Deze zijn gefaciliteerd bij de opdrachtgevers op de depots waar de trucks ’s nachts worden gestationeerd. Op deze manier kunnen de trucks efficiënt worden opgeladen en klaargemaakt voor de volgende dag.
Optimale inzet
Hoewel de inzet van de elektrische trucks enige impact heeft op de planning, hebben Van Kuijk Groep en de opdrachtgevers de nodige tijd geïnvesteerd om dit goed in te vullen. Er zijn vooraf berekeningen gemaakt waarbij het geschatte energieverbruik tijdens het rijden en het verbruik van de PTO voor laden en lossen in overweging werden genomen. De routes worden zorgvuldig afgestemd op de actieradius en de laadcapaciteit onderweg. Coen van Kuijk licht toe: “De routes variëren van 10 tot 60 kilometer. Het team op de planning werkt nauw samen met onze opdrachtgevers om de optimale combinaties en volgordes te bepalen. Zo kunnen de trucks het maximale aantal uren per dag draaien. De eerste trucks hebben al een volledige week gedraaid. Daarbij is dagelijks 11 uur gereden met een tussentijdse laadpauze van een half uur. Dit heeft onze verwachtingen echt overtroffen!”
Voordelen op korte en lange termijn
Van Kuijk Groep verwacht dat de inzet van elektrische trucks zowel op korte als lange termijn voordelen zal opleveren voor haar bedrijfsvoering. Coen van Kuijk: “Hoewel de initiële kosten hoger zijn, zal de elektrificatie op lange termijn zelfs kosteneffectiever zijn dan dieseltransport. Naarmate de investeringen in E-Trucks dalen door de productievergroting en de verbetering van de actieradius in de komende jaren, zien wij voordelen op het gebied van comfort, onderhoudskosten en andere elementen.”
Het sterke partnerschap tussen BAS Truck Center en Van Kuijk Groep heeft bijgedragen aan het nemen van deze grote stap in de verduurzaming van het wagenpark. “We zijn trots dat we dit uitdagende project in samenwerking met onze opdrachtgevers hebben aangepakt,” aldus Coen van Kuijk. “Deze stap is het resultaat van een sterke visie en strategie, waarin we waarde hechten aan partnerschappen voor de lange termijn. BAS Truck Center heeft ons uitstekend begeleid bij de aankoop van de elektrische Volvo FH Electric trekkers, wat ons het vertrouwen heeft gegeven om deze stap te maken.”
Enthousiasme
Na de succesvolle inzet van de eerste twee elektrische Volvo’s bij Van Kuijk Groep, is het enthousiasme bij zowel het management als de chauffeurs ongekend. Coen van Kuijk is vol lof over de prestaties van de chauffeurs en hun waardering voor de Volvo trucks. “Ondanks de intensieve inzet slagen de chauffeurs erin om dagelijks maar liefst 250 kilometer af te leggen. Daarbij is het mogelijk om ongeveer 100 kW aan energie terug te winnen. Een van de trucks heeft vorige week zelfs een uitdagende route van ruim 285 kilometer gereden, waarbij tussentijds slechts 50 kW is bijgeladen. Bij terugkomst had de truck 2% batterijlading over.”
Lees ook: Jooren Transporten neemt elektrische FM’s in gebruik
Coen van Kuijk vindt het bewonderenswaardig hoe de chauffeurs met de elektrische trucks omgaan. “Ze kennen de mogelijkheden van deze trucks tot in detail en durven echt op het randje van hun kunnen te werken. Het is geweldig om te zien dat zowel het management als de chauffeurs zo’n vertrouwen hebben in de elektrische trucks.”