| 15:59 | Arjan Olsthoorn

Deze combinatie vervoert acht lege 20-voets containers

Een wereldprimeur: een Super B-double ‘Double-Stack’ trailercombinatie die tot acht lege 20-voet containers kan vervoeren, is nu operationeel in de haven van de Australische stad Brisbane.

De O’Phee ‘London’ Double Stack Container SKEL Super B-double combinatie – vernoemd naar de beroemde dubbeldekkers van Londen – werd voor het eerst gepresenteerd aan vrachtwagenliefhebbers tijdens de Brisbane Truck Show. De trailer is gebouwd door O’Phee Trailers, een divisie van The Drake Group. De trailercombinatie heeft onlangs met succes zijn eerste proefrit afgerond. De trailer is ontworpen om vier 40-voet containers of acht 20-voet containers tegelijk te vervoeren, gestapeld tot een indrukwekkende hoogte van meer dan zeven meter.

Minder transportbewegingen

Qube zegt verheugd te zijn om samen te werken met O’Phee Trailers en The Drake Group bij de eerste fase van deze innovatieve trailers.

“Deze voertuigen met hoge productiviteit hebben het potentieel om operationele efficiëntie te verhogen, gezien hun vermogen om 8 x 20-voet containers tegelijk te vervoeren, en we geloven dat ze ook kunnen bijdragen aan lagere emissies door het verminderen van transportbewegingen”, aldus het bedrijf. “In een strikte veiligheids- en operationele omgeving heeft de proefrit plaatsgevonden waarbij het voertuig acht lege 20-voet containers heeft vervoerd op een vastgestelde route op openbare wegen. Het is de eerste keer dat een dubbel gestapeld container voertuig wordt getest op openbare wegen in Australië.”

Geen hoogtebeperkingen

Het baanbrekende idee ontstond na gesprekken tussen Qube en O’Phee Trailers over manieren om de productiviteit en efficiëntie van het vervoeren van een groot aantal lege containers te verbeteren. Transportbedrijf Qube overwoog aanvankelijk langere Super B-doubles om de containers te vervoeren. Omdat er geen hoogtebeperkingen of potentiële gevaren in de haven zijn, werd besloten om een combinatie te ontwikkelen die containers kan stapelen.

“We stelden de vraag aan Les Bruzsa en de haven van Brisbane en iedereen was het erover eens dat dit inderdaad mogelijk was. Het had natuurlijk wel wat voeten in aarde – dat was een understatement,” voegt O’Phee toe. “Toen zeiden ik en John Drake dat we dit daadwerkelijk konden doen en dat het geweldig zou zijn. Dus John en ik zijn begonnen met het goedkeuren en ontwerpen ervan,” aldus O’Phee.

Regelgeving

“We hebben alle regelgevende wegen bewandeld – de wat-als, wat-gebeurt-er-als en hoe’s – en zijn door de goedkeuringsprocessen gekomen. Vervolgens hebben we ontworpen wat volgens ons zou werken, en daarna moesten we alles op het spel zetten en het daadwerkelijk bouwen.

“Nadat de trailer gebouwd was, moesten we bewijzen dat de computersimulaties zouden werken in een praktijktest. Zodoende hebben we stabiliteitstests uitgevoerd en was de NHVR (National Heavy Vehicle Regulator) en de haven van Brisbane aanwezig om te controleren of alles werkte, wat het ook deed.”

Bron: bigrigs.com.au

 

13 Reacties
  1. Een 20ft container weegt maar een goede 2 ton. Met 8 lege containers is de lading dus ca 17 ton. Kan deze wagen niet ingezet worden om 4 geladen 20ft-ers te vervoeren over een grotere afstand? Dan is het net een super eco-combi. 2 geladen 40ft moet uiteraard ook kunnen. Zouden er ook 2x 45ft op kunnen? Bovendien in Australië rijden ze ook met langere wagens (road trains). De lengte is voor Australische begrippen niet spectaculair.

  2. Bert, er staat duidelijk in de tekst dat de trailer is ontwikkeld om containers in de haven te vervoeren in Australië. Het heeft dus niets te schaften met een viaduct in Nederland.

  3. Bert, tuurlijk wel maarja als het voertuig 2 cm hoger is dan 4 meter dan past natuurlijk niks meer 😂 de gemiddelde tautliner is vaak al 4.05 en de viaducten zijn toch doorsnee genomen 4,5 m en zo hoog is die scamnia niet van ons leger…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie