Je zou het een omgekeerde carrière kunnen noemen, maar zo ziet David Vogel (42) dat beslist niet. Hij gooide het roer om en dat bracht hem de afgelopen maanden al in zeventien verschillende landen, waaronder voor een hulptransport naar Oekraïne.
Dit artikel is eerder verschenen in Truckstar editie 5-2022.
David rijdt onder andere op een nulurencontract voor Maat Transport en Jan Kees Boer Transport. Het laatste bedrijf stelt na het uitbreken van de oorlog ook regelmatig een vrachtwagen ter beschikking voor het transport van hulpgoederen. Die wereld maakt een goede indruk op David en vanaf nu rijdt hij meerdere maanden in het jaar samen met diverse Nederlandse transporteurs op vrijwillige basis hulpgoederen voor de stichting Christian Refugee Relief (CRR), die onder andere veel stichtingen bevoorraadt met hulpgoederen. “Er zijn zo’n zestig organisaties gericht op vluchtelingenwerk in Griekenland”, vertelt David. “Ik rijd onder andere voor de stichting CRR met hulpgoederen naar Thessaloniki en Athene onder begeleiding van twee ervaringsdeskundigen, Rien de Jong en Willem de Koning.”
Mooie rit
In de laatste week van februari staat er weer een hulptransport voor de vluchtelingen in Griekenland door de stichting CRR op het programma. Een mooie rit, met als kers op de taart een avontuurlijke overtocht met de boot van Brindisi in Italië naar Igounamitsa in Griekenland. Alhoewel, het onder begeleiding achteruit inparkeren op de boot gaat zo strak, dat dat alleen met ingeklapte spiegels lukt. De tassen gaan er vervolgens via het raam uit. Weer een ervaring rijker. Op deze rit gaat een bevriende oud-collega, Wilhelm, als bijrijder mee. Voor de gezelligheid, want hij is nog in revalidatie na een motorongeluk en kan dus niet worden ingezet als tweede stuurman.
Laden voor Oekraïne
Het is in die week van vertrek dat de Russen Oekraïne binnenvallen en het rijschema van David wordt omgegooid. Terwijl ze onderweg zijn tussen Ancona naar Brindisi, op zaterdag, krijgt David te horen dat ze na te hebben gelost in Athene hulpgoederen moeten laden voor Polen en uiteindelijk voor Oekraïne. Dat bekent een aanmerkelijk langere rit, maar die wil David wel doen. Ook Wilhelm besluit deze reis met hem mee te maken. Wel weten ze dat het richting oorlogsgebied gaat en dat de verzekering bij ongevallen door oorlogshandelingen niet zal uitkeren.
Lees ook: ‘Meneer Poetin’ nieuwe protestsong Henk Wijngaard
Onderweg met hulpgoederen door Griekenland rijdt David redelijk incognito: witte auto, kleine sticker, dat is alles. “Een deel van de bevolking staat niet te juichen bij de aantallen vluchtelingen in hun land”, zegt David. “Hulp bieden aan deze mensen heeft in de ogen van velen een aanzuigende werking”, legt hij uit. Dat is dus de reden dat hij hier liever onder de radar blijft. Nu ze richting Polen gaan, zou oponthoud vanwege zondagse rijverboden en rij- en rusttijden de reis aanzienlijk verlengen. Daar wordt wat op gevonden.
Een contact van David binnen het Europees Parlement regelt binnen anderhalve dag een ontheffing op het zondagsrijverbod en een vrijstelling van de rijtijdenwet voor hem en alle transportbedrijven die hulpgoederen gericht op Oekraïne rijden. Ook hoeft er geen tol te worden betaald in Duitsland en Polen voor hulpgerelateerde transporten aan Oekraïne. De Rode Kruis-vlag wordt voor de grille gehangen en de reis gaat verder, via Bulgarije, Roemenië en Slowakije richting Polen.
Pendeldienst
In Polen heeft de stichting in de stad Przeworsk een warehouse van een fruithandelaar gehuurd. Door de gebeurtenissen vlak over de grens is zijn handel vrijwel stil komen te liggen, waardoor een flink deel door de stichting kan worden gebruikt voor de opslag van hulpgoederen. Hier aangekomen treft David ook Bas den Ouden, die met de truck van Jan Kees Boer een vracht aardappelen, veldbedden en medicijnen naar het warehouse brengt. Wat volgt is een soort van pendeldienst, waarbij er meerdere keren hulpgoederen uit Przeworsk naar Lviv worden gebracht. Ze spreken af samen door te rijden naar Oekraïne.
Lees ook: Volvo Trucks zet productie en verkoop in Rusland stil
Op de weg van de grens met Polen naar Lviv in Oekraïne is er bij elk klein dorpje wel een wegblokkade. De eerste week van de oorlog kunnen ze nog goed doorrijden, maar nu het oorlogsgeweld zich uitbreidt, worden de blokkades ook controleposten. Men is met name beducht op Russische spionnen die mogelijk de opslaglocaties van hulpgoederen door kunnen spelen. Dit soort opslaglocaties is een geliefd doelwit. Door die te verwoesten, proberen de Russen het moreel van de Oekraïners te breken. De 200 kilometer heen en weer van het warehouse in Polen naar Lviv neemt nu, eind maart, maar liefst anderhalve dag in beslag door oponthoud bij de grens.
De Genemuiden-groep
Net over de grens, terug in Polen, is er in een oud winkelcentrum een doorreislocatie ingericht. Hier zitten zo’n 20.000 vluchtelingen hutjemutje te wachten tot ze verder kunnen reizen. Een groep van vrijwilligers uit Genemuiden staat op deze locatie met een frietkar, een camper en een koelvrachtwagen vol etenswaren. Ze hebben onder meer 7.000 kilo biefstuk, vier pallets patat en zeshonderd liter erwtensoep om onder de vluchtelingen uit te delen. Vooral de friet met biefstuk valt in de smaak. Zo zeer zelfs dat de groep met deze actie in meerdere landen het nieuws haalt. Ook de stichting CRR levert aan de Genemuiden-groep een gezonde bijdrage door David tien pallets met mandarijnen te laten bezorgen. Die mandarijnen komen dan weer via de eigenaar van het warehouse in Polen, de fruithandelaar.
Na een paar pendelritten gaat het uiteindelijk huiswaarts, om vervolgens later weer richting Oekraïne te vertrekken. Deze keer niet met hulpgoederen, maar met een compleet veldhospitaal. Terug gaat het met het vliegtuig, om na een week rust bij vrouw en kinderen opnieuw naar het Oosten te rijden, wederom met een compleet veldhospitaal. Uiteindelijk kunnen we nu wel stellen dat David, hoewel hij pas vijf maanden zijn rijbewijs heeft, na deze rit van 7.500 kilometer door elf landen, een ervaringsdeskundige is.
Tekst: Bonda Houtman
Foto’s: David Vogel