Bijna twee jaar na de levering van een Z6 Crashtender aan de internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem in België heeft Ziegler Brandweertechniek B.V. de opdracht gekregen voor de levering van een tweede crashtender.
De crashtender wordt gebouwd op een Titan 6×6 chassis met meesturende achteras. Het voertuig is voorzien van een 770 pk sterke Scania V8-motor. De innovatieve en continu variabele transmissie van Kessler completeert het nieuwe aandrijfconcept en brengt deze hoge prestaties ook daadwerkelijk op de weg. Dit vertaalt zich in een ongeëvenaarde acceleratie en topsnelheid binnen de markt.
Opbouw
Evenals de eerste crashtender wordt het voertuig voorzien van 13.000 l bluswater, 1.500 l schuim en 250 kg bluspoeder. De Ziegler FPN 10-8.000 voorziet de monitor (de nieuw ontwikkelde ZT-6000 dakmonitor),de bumpermonitor, de aanvalshaspels en het zelfbeschermingssysteem van bluskracht. De Z-Cab Air is gecertificeerd volgens ECE R 29-3 en garandeert daarmee de hoogste bescherming van de inzittenden. Het voertuig wordt bestuurd en bediend via het nieuwe intuïtieve bedieningsconcept Z-Control.
Lees ook: Nieuwe tankautospuiten voor Brandweer Groningen
Verder is bij de opdracht de levering van een compleet nieuwe bepakking set en een all-in servicecontract van 10 jaar inbegrepen.
Kortrijk- Wevelgem Airport
De internationale luchthaven Kortrijk -Wevelgem met een start- en landingsbaan van 2 kilometer is gevestigd in West- Vlaanderen en heeft een zeer goede reputatie opgebouwd als luchthaven. In 2020 is er een gloednieuwe taxibaan en een platform voor vliegtuigen opgeleverd. De centrale ligging in Europa ondersteunt en versterkt de internationale uitstraling van de regio. Naast zakelijke vliegreizen maken charters ook gebruik van de luchthaven. Tevens vinden er onderhoudswerkzaamheden aan helikopters en vliegtuigen plaats.