Zero-emissie waar het moet, Euro 6 waar het kan
Van Ede International Moving uit Wassenaar nam onlangs een nieuwe Scania G320 4×2 bakwagen als PHEV met een dubbel batterijpakket in gebruik. De auto brengt voor de verhuizer het beste van twee werelden: Zero-emissie waar het telt, Euro 6 waar het kan.
“Voor ons is deze stap een logisch vervolg op onze hele route naar duurzaam ondernemen,” vertelt directeur mede eigenaar Arco van Ede. “Wij hebben eerst ons pand energiearm gemaakt en van zonnepanelen voorzien. Met name met het oog op onze twee elektrische heftrucks waarvan één van 26 ton. Nu is ons rijdend materieel aan de beurt.”
Van Ede International Moving is een familiebedrijf en bestaat 67 jaar. Het zit in het hogere segment verhuizingen. “Daar hebben we niet op gestuurd, dat is vanzelf zo gekomen, vooral door mond- tot mondreclame. We werken in Nederland en grote delen van Europa. Behalve nationale en internationale verhuizingen bieden wij ook opslag aan. Daarvoor hebben we drie opslaghallen.”
Nog niet 100% elektrisch
“Het liefst hadden mijn broer Gerard en ik een geheel elektrische bakwagen gekocht, maar dat past nog niet in onze bedrijfsvoering. Wij zijn met 20 man personeel een compact bedrijf en hebben dus niet genoeg werk om continu in één stad te kunnen werken. In dat geval kan je met een 100 procent elektrisch voertuig uit de voeten. Wij hebben zeker ook veel snelweg kilometers, dat is inherent aan internationale verhuizingen. De ene keer staan wij in Amsterdam en de volgende keer in Geneve of Londen. Dat kan nog niet 100 procent elektrisch.”
Daarom is de Scania G320 als PHEV bakwagen een ideale tussenstap voor Van Ede. “We willen onze verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan. Ik heb een aantal jaar in het bestuur van de Erkende Verhuizers gezeten, dat is het overkoepelende platform voor de verhuisbranche. Van wat ik daar gezien heb, is het mij volkomen duidelijk dat je als bedrijf niet op je handen moet blijven zitten totdat de overheid je dwingt iets te doen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit helemaal van ons zelf komt. Wij willen echt voorop lopen. Onze klanten vragen nu nog niet of we hun verhuizing ook elektrisch uit kunnen voeren, maar dat gaat vast een keer gebeuren en dan zijn we er klaar voor.”
Actieradius
De nieuwe bakwagen heeft dankzij zijn twee batterijpakketten van samen 90 kWh een bereik van 60 kilometer helemaal elektrisch. “Dat is meer dan genoeg om in elke Europese binnenstad de bestemming te bereiken op de elektromotor en weer de stad uit te rijden. We kunnen natuurlijk onderweg aan een laadpaal, als de laadinfrastructuur voor bakwagens een beetje op gang komt, maar normaal gesproken laden we thuis. De bakwagen kan met een laadstroomsterkte van 95 kW/145 A DC laden. Dan is hij normaal gesproken met 35 minuten weer bedrijfsklaar.”
Bekijk ook: De jubileumtruck van Auvinen
De rondom luchtgeveerde Scania is opgebouwd om 20 voets containers te vervoeren. “Al onze verhuizingen gaan in containers. Die zetten we thuis op en af met onze elektrische heftruck. Verder hebben we gekozen voor een hoge cabine, omdat Estepe de slaapcabine zodanig heeft aangepast dat we vier zitplaatsen hebben. Zo kan een complete ploeg veilig in één keer naar een klus rijden.”
Alle gemakken
De bakwagen is verder van alle gemakken voorzien. “Sinds covid weten we dat het best handig is om een magnetron aan boord te hebben. Al hoop ik niet dat we die ooit weer veel moeten gaan gebruiken. Verder is de bakwagen extra veilig gemaakt met camera’s en een akoestisch systeem dat waarschuwt als er iets of iemand in de dode hoeken zit. Voor Londen is dat verplicht, maar eigenlijk is het in elke stedelijke omgeving een aanrader. Verder heeft deze G-cabine van zichzelf al hele mooie zichthoeken en is de spiegelbezetting optimaal.”
Lees ook: Plug-in Hybrid Scania voor Van der Spek
Bij Van Ede International Moving rijden ze al sinds 1964 voornamelijk Scania. “Wij hebben iets met het merk en de organisatie. Al is deze bakwagen voor ons toch een trendbreuk. Normaal gesproken kopen wij al ons materieel, maar Scania heeft de PHEV alleen in de lease. Dat is even anders, maar wellicht zijn we er over acht jaar heel blij mee: de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gaan zo hard. Wellicht is het helemaal nog niet zo’n gek idee om niet 14 jaar met deze bakwagen te willen rijden, wat wij met onze diesel bakwagens wel doen.”